Grootste dinosaurusskelet ontdekt in Japan blijkt nieuwe soort te zijn

De plantenetende dino was een slordige acht meter lang en kon wel 5,3 ton wegen.

Onderzoekers hebben een nieuwe dinosaurussoort ontdekt die zo’n 65 miljoen jaar geleden over de aarde zwierf. Het gaat om een nieuw geslacht en soort binnen de Hadrosauridae-familie; een groep euornithopode dinosauriërs. Waarschijnlijk behoorde de dino tot de Edmontosaurini. De dino heeft de naam Kamuysaurus japonicus gekregen.

Skelet
Een gedeelte van de staart van de betreffende dinosaurus werd al in 2013 opgegraven in het Hobetsu-district van de stad Mukawa in Japan. Later groeven onderzoekers in 72 miljoen jaar oude zeeafzettingen het bijna volledige skelet op. Een bijzondere vondst, want het bleek het grootste dinosaurusskelet te zijn dat ooit in Japan is ontdekt.

Het gefossiliseerde skelet van de Kamuysaurus japonicus. Afbeelding: Kobayashi Y., et al, Scientific Reports, September 5, 2019

Analyses
Onderzoekers bogen zich in de huidige studie over de fossiele overblijfselen. In het paper gepubliceerd in Scientific Reports doen ze hun bevindingen verder uit de doeken. Na een grondige analyse blijkt dat de nieuwe dinosaurussoort een volwassene van negen jaar of ouder moet zijn geweest. Hij was zeker acht meter lang en woog 4 of 5,3 ton – liep de dino op twee poten, dan kon hij vier ton dragen, liep hij op vier poten dan kon hij nog 1,3 ton extra meetillen. De dino deed zich te goed aan planten. Bovendien suggereren de botten dat de dino mogelijk een soort kam op zijn hoofd had. Deze kam zou weleens wat gelijkenissen kunnen hebben gehad met de platte, brede kam van de Brachylophosaurus waarvan de fossielen in Noord-Amerika zijn opgegraven.

Kenmerken
Hoewel de onderzoekers denken dat Kamuysaurus japonicus tot de Edmontosaurini behoort, zijn er wel een aantal verschillen. Zo kwamen de onderzoekers erachter dat de Japanse dino drie unieke kenmerken heeft die de andere dino’s uit de Edmontosaurini niet hebben. Het gaat in dit geval om een lagere positie van de inkeping van het schedelbot, een korter, omhoog hellend gedeelte van het kaakbot en de zesde tot dertiende ruggenwervel hebben doornuitsteeksels die naar voren hellen.

Voorkeur
De analyses van het onderzoeksteam wijzen er ook op dat de voorouders van de Kamuysaurus japonicus het liefst in de buurt van de oceaan leefden. Dit gebied langs de kustlijn heeft waarschijnlijk een belangrijke rol gespeeld in de diversificatie van de Hadrosauridae in zijn vroege evolutie.

De studie werpt ook nieuw licht op de oorsprong en migratie van de Edmontosaurini en hoe zij zich over Azië en Noord-Amerika verspreidden. Deze gebieden waren destijds verbonden met het hedendaagse Alaska, waardoor de dino zich tussen de twee continenten konden verplaatsen. Onderzoekers groeven al eerder de fossiele resten op van de Kerberosaurus in Rusland en Laiyangosaurus in China, die ook beide tot de Edmontosaurini behoren. Meer weten over hoe dino’s zich in het Krijt over de aarde verplaatsten? Onlangs heeft een onderzoeker deze migratieroutes in kaart gebracht.

"A new duck-billed dinosaur, Kamuysaurus japonicus, identified" - Hokkaido University