Grootste hoeveelheid extrusief zand ontdekt

Wetenschappers hebben in de Noordzee naar eigen zeggen de grootste hoeveelheid extrusief zand gevonden.

Extrusief zand is zand dat uit een ondergronds reservoir is komen zetten. In dit geval is het afkomstig uit geisers die het zand in het Pleistoceen (2,5 miljoen tot 11.500 jaar geleden) naar boven brachten. Helemaal nieuw was het zand niet. “Het zand is al eerder gevonden,” vertelt onderzoeker Helge Løseth ons desgevraagd. Maar eerder werd het niet als extrusief zand aangemerkt. Dat kwam onder meer doordat men nog nooit zo’n grote hoeveelheid extrusief zand had teruggevonden. “Wij experimenteerden met intrusief zand en zo werd duidelijk dat al het intrusieve zand ook een extrusieve component had.” Na een analyse bleek het zand toch extrusief te zijn.

Londen
Het zand bedekt een gebied groter dan 260 vierkante kilometer en is op sommige plaatsen wel 125 meter dik. Dat betekent dat het zand in theorie in staat zou zijn om heel Londen (met een oppervlak van 1579 vierkante kilometer) met een zes meter dikke laag zand te bedekken.

Mogelijkheden
Volgens de onderzoekers biedt de ontdekking vrij grote economische mogelijkheden. “Tussen zandkorrels bevinden zich open ruimtes die normaal gesproken gevuld zijn met water. Als olie of gas in het zand binnendringt kan dit water daardoor vervangen worden.” Het zand vormt dan een olie- of gasreservoir. “Wanneer de hoeveelheid zand groot is, is ook het volume van olie of gas in de open ruimtes mogelijk groot.” Vandaar dat zo’n ontdekking interessant kan zijn voor oliemaatschappijen. “In de Noordzee op de diepte waar zich nu dat met water gevulde extrusieve zand bevindt, kan het ook een interessant reservoir voor de opslag voor CO2 vormen.”

Voor zover de onderzoekers weten is dit de grootste hoeveelheid extrusief zand die ooit is aangetroffen. De onderzoekers doen hun ontdekking in het blad Geology uit de doeken.

"World's largest extrusive body of sand?" - Geology
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Ivan Aleksic (cc via Flickr.com).
  • moose

Yeah right. CO2 opslaan. Alsof dat enig effect zou hebben… nog steeds produceert de natuur zelf 97% van alle CO2 in de atmosfeer..

• https://www.facebook.com/Astronomieenkosmologie AstronomieFB

Geef ik je gelijk in. Een goede vulkaan uitbarsting (yosemite park) en dan hoor je niemand meer over CO2. Tevens dat zand gebruiken voor het opslaan van olie. Ook zoiets, laat dat zand met rust.

• JohnDoe

Beste,
        Dit zand dient niet voor olie op te slaan.  Maar het zou kunnen dat in de loop der eonen het water in het zand vervangen werd door olie.

Het zand met de olie kan dan door oliemaatschappijen ontgonnen worden.

Als er enkel water in opgeslagen is, dan zou je dit kunnen gebruiken om tonnen CO2 erin op te slaan.  Inderdaad maar een druppel op een hete plaat.

Op zich toch wel spectaculair.

• https://www.facebook.com/Astronomieenkosmologie AstronomieFB

Bedankt voor de oplettendheid. Heb dat stuk in het artikel verkeerd gelezen. Inmiddels commentaar aangepast.

• Ph

Co2 opslaan is absurd, de Aarde slaat ook Co2 op, door vulkanische, geologische activiteit komt dat Co2 terug in de atmosfeer terecht…dus dat is dweilen met de kraan open.
    Maar wacht eens even, Co2 in de grond pompen brengt geld op he, denk maar aan de Co2 certificaten, ze vergiftigen nu de grond in de plaats van de atmosfeer, maar het brengt dankzij die Co2 certificaten wel miljarden extra op.