Wetenschappers hebben de prestaties van grotbewoners en modernere kunstenaars eens naast elkaar gelegd en moeten concluderen dat de grotbewoners toch veel beter in staat waren om dieren met vier poten te portretteren dan de kunstenaar van vandaag de dag.

Hoewel wij dankzij het werk van Eadweard Muybridge een veel beter beeld kregen van de bewegingen van een dier op vier benen, lukt het ons toch veel slechter dan de grotbewoners om deze te vereeuwigen. Dat concluderen de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

Paard
Muybridge maakte foto’s van een rennend paard om te achterhalen hoe deze zijn benen in galop neerzette. Ook wilde hij vaststellen of het paard in galop op een zeker moment met allevier de benen loskwam van de grond. Het resultaat zijn foto’s waarop heel goed te zien is hoe een paard beweegt en vereeuwigd zou moeten worden.

Het werk van Muybridge. Afbeelding: via Wikimedia Commons.

Foutjes
De grotbewoners moesten het zonder het werk van Muybridge doen, maar beeldden de bewegingen van dieren op vier poten toch veel beter uit, zo blijkt. De onderzoekers vergeleken rotstekeningen met kunst die kort voor- en nadat Muybridge zijn foto’s openbaar maakte, ontstond. De grotbewoners bleken de bewegingen van de dieren slechts in 46,2 procent van de gevallen fout af te beelden. De kunstenaars zaten er voordat Muybridge een paard fotografeerde in 83,5 procent van de gevallen naast. Nadat de foto’s van Muybridge gemeengoed waren geworden, daalde dat percentage flink: naar 57,9 procent. Maar dat is nog steeds flink hoger dan het foutpercentage van de grotbewoners.

Maar hoe komt het nu dat grotbewoners er zo goed in slaagden om de dieren te vereeuwigen? De onderzoekers weten het niet precies, maar durven er wel over te speculeren. “De afbeelding van dieren dateert uit de prehistorie, toen mensen grottekeningen en snijwerk gebruikten om de dieren waar ze op joegen, af te beelden. Aangezien het observeren van dieren geen tijdverdrijf, maar een kwestie van overleven was, kunnen we stellen dat de makers van grottekeningen en snijwerk in vergelijking met kunstenaars uit latere tijden, die zich niet zo met de natuur verbonden wisten, hun onderwerpen beter observeerden en het loopje van dieren op een levensechte manier afbeeldden.”

Rotstekeningen. Foto: Horvath G, Farkas E, Boncz I, Blaho M, Kriska G (2012) Cavemen Were Better at Depicting Quadruped Walking than Modern Artists: Erroneous Walking Illustrations in the Fine Arts from Prehistory to Today. PLoS ONE 7(12): e49786. doi:10.1371/journal.pone.0049786.