Grote archeologische vondst in Noorwegen

GESCHIEDENIS  Wetenschappers hebben in Noorwegen de oudste en meest complexe ijzerfabrieken van Scandinavië gevonden. De onderzoekers stuitten al in november vorig jaar op metaalrestanten, maar kunnen nu werkelijk opgelucht adem halen: ze hebben iets groots ontdekt.

Er zijn inmiddels drie soorten smederijen aangetroffen. Sommige zijn klein en rond, anderen aan huis en weer anderen zijn in de vorm van het cijfer acht gebouwd. De ene helft van de ruimte zou voor het grote werk en het andere voor de kleine operaties zijn gebruikt. Er zijn al zo’n tweehonderd objecten gevonden die nauw met de smederijen samenhangen.

“We hebben nog maar de helft van het gebied blootgelegd, maar we hebben al zeven smederijen gevonden,” vertelt onderzoeker Ruth Iren Oien.Volgens haar wijzen de ontdekkingen op een vroege vorm van industrialisatie. Dat zou een unieke vondst betekenen.De objecten die totnogtoe zijn aangetroffen, stammen uit de periode tussen 0 en 500 jaar na Christus.

De smederijen zijn op zo’n anderhalf uur rijden ten zuiden van Trondheim aangetroffen. En dat is geen toeval, volgens de onderzoekers. “Het ijzer werd in kleinere valleien geproduceerd en dan naar Forsetmoen getransporteerd voor de verfijning,” legt de projectmanager Preben Ronne uit. “Vanaf daar werden de eindproducten naar grotere boerderijen getransporteerd. Misschien hebben ze zelfs verder weg hun spullen verkocht.”