Herpeseiwitten kunnen darmkanker veroorzaken

Meer dan de helft van de bevolking draagt het humane cytomegalovirus met zich mee. Wanneer iemand een verlaagde weerstand heeft, kan dit virus actief worden. Het virus produceert dan een eiwit – US28 – dat tumoren in de darm kan veroorzaken. Dit heeft de groep Medicinal Chemistry van hoogleraar Martine Smit van de Vrije Universiteit Amsterdam ontdekt.

De onderzoekers kweekten muizen die het virale eiwit US28 zelf produceerden. Deze muizen werden getroffen door tumoren in de darmen. Wanneer de muizen een ontsteking kregen, dan werd de ontwikkeling van tumoren zelfs versneld. “Eerder legden we al een verband tussen kanker en US28″, zegt Smit. “Dit is een belangrijke stap in het onderzoek naar kanker.”

Het onderzoek maakt deel uit van een bredere studie naar de rol van virale eiwitten en kanker. Zo toonde Smit vorige maand in Science Signaling al aan dat er ook een verband is tussen US28 en het ontstaan van agressieve hersentumoren. Voor deze studie onderzocht ze menselijke hersentumoren. Smit ontrafelde daarbij het mechanisme waarmee US28 tumoren veroorzaakte. Duidelijk bleek dat US28 in de tumoren aanwezig was. Hoe sterker het mechanisme bij een patiënt was geactiveerd, hoe slechter de overlevingskansen.

Bang om darmkanker te krijgen? Er is een oplossing. Mensen die dagelijks een aspirientje slikken, beschermen zo hun darmen tegen kanker.

Print Friendly and PDFPrint dit artikelPrint Friendly and PDFPDF Foutje in de tekst gevonden? Meld het ons!
Bronmateriaal:
Persbericht Vrije Universiteit Amsterdam
  • Philip

    Tot voor een jaar of 7-8 geleden kampte ik met de ene ontsteking na de andere, maag en darm tot slokdarm ontstekingen der aan toe.
    Ondertussen eet ik al voor ruim 7-8 jaar geen rood vlees meer, heb geen enkele keer nog last gehad van darm of maag ontstekingen.

    Stop met vlees te eten, want voornamelijk rood vlees lijd naar darm en maag kanker, met een toename van 40% zelfs…….wetenschappelijk bewezen.

    • Bob

      Het kan zeer zeker kloppen dat het niet eten van rood vlees voor jou hielp, maar om nou te zeggen dat niemand meer rood vlees moeten eten is een overhaaste conclusie. Dit verschilt per individu welke gevolgen het met zich mee brengt. Zo heb ik nog nooit maag/darm klachten gehad en eet ik wel rood vlees.