Hobbits winnen strijd tegen het kwaad dankzij vitamine D

baggins

Een nieuw wetenschappelijk onderzoek beweert – met een knipoog – dat de goeie het altijd van de slechteriken winnen, omdat de slechteriken doorgaans in duisternis leven en dus te kampen hebben met strubbelingen die nauw samenhangen met een chronisch tekort aan vitamine D. Tolkiens The Hobbit lijkt die hypothese te onderschrijven.

De onderzoekers bestudeerden The Hobbit en schreven alles wat met de leefomstandigheden, leefgewoonten en het dieet van de personages te maken had, op. Vervolgens trokken ze op basis van al die informatie een conclusie over het vitamine D-niveau van de personages. U moet daarbij weten dat vitamine D op twee manieren verkregen kan worden: middels zonlicht en het nuttigen van bepaalde voedingsstoffen (bijvoorbeeld kaas en vette vis).

Gollum en Smaug
Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de levensstijl van de ‘goede’ en ‘slechte’ personages. Neem bijvoorbeeld “my precious”-Gollum. Hij woont onder de grond en vangt dus weinig zonlicht. Datzelfde geld voor de aardmannen en de draak Smaug. De ‘goeie’ daarentegen – denk aan hobbits zoals Bilbo Baggins – doen het met het oog op hun vitamine D-niveau een stuk beter. Hun huisjes hebben raampjes en van Baggins weten we dat hij graag in zijn tuintje zit. Ook het dieet van de hobbit is gevarieerd, zo ontdekten de onderzoekers toen dwergen een bezoek aan Baggins brachten en overladen werden met tee, cake, rode wijn, kaas, salade, kip, appeltaart en augurken.

Beperkingen
“Systematische tekstuele analyse van The Hobbit onderschrijft onze hypothese dat de triomf van het goede in zekere mate geassisteerd wordt door een slecht dieet en gebrek aan zonlicht waar de slechteriken mee te maken hebben,” zo schrijven de onderzoekers in het blad Medical Journal of Australia. Overigens zijn de onderzoekers zich er wel van bewust dat hun studie beperkingen kent. “We hebben geen onderscheid gemaakt tussen organismen die – globaal gezien – als zoogdieren kunnen worden beschouwd en organismen die dat niet zijn en wiens fysiologie obscuurder is.”

Nader onderzoek naar andere fantasy-literatuur moet aantonen of de hypothese van de onderzoekers werkelijk overeind blijft. Of dat onderzoek er ooit komt, laten de onderzoekers in het midden. Ze benadrukken dat de eventuele voordelen van zo’n studie eerst afgewogen moeten worden tegen de nadelen: de aanzienlijke inspanning die geleverd moet worden alvorens er conclusies kunnen worden getrokken.

"Hobbit villains hobbled by "vitamin D deficiency"" - Imperial.ac.uk