Hoe ruikt Rosetta’s komeet? Naar rotte eieren en paardenstallen!

komeet8

Wetenschappers hebben ontdekt dat komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko – ondanks dat deze nog ver van de zon verwijderd is – nu al tal van chemicaliën uitstoot, waaronder waterstofsulfide en ammonia (respectievelijk de geuren van rotte eieren en een paardenstal).

Komeet 67P/C-G haast zich momenteel richting de zon. De komeet wordt daarbij vergezeld door ruimtesonde Rosetta. Rosetta is uitgerust met tal van instrumenten, waaronder twee massaspectrometers die de gassen die de komeet loslaat observeren.

De onderzoekers hadden verwacht dat de komeet zolang deze nog honderden miljoen kilometers van de zon verwijderd is, voornamelijk koolstofdioxide en koolstofmonoxide zou uitstoten. Maar verrassend genoeg blijkt de komeet – die momenteel meer dan 400 miljoen kilometer van de zon verwijderd is – een rijke mix aan chemische stoffen los te laten. De massaspectrometers hebben waterstofsulfide (ruikt als rotte eieren), ammonia (ruikt als een paardenstal) en formaldehyde gespot. Dat alles is gemixt met het bittere, amandelachtige aroma van waterstofcyanide. Voeg daar nog een beetje methanol (alcohol), azijnachtige zwaveldioxide en ietwat zoetig zwavelkoolstof aan toe en de geur van de komeet is compleet.

Het klinkt misschien niet direct al een prettig geurtje, maar de onderzoekers benadrukken dat de dichtheid van deze moleculen nog erg laag is en dat het grootste deel van de coma (atmosfeer) van de komeet bestaat uit water- en koolstofdioxidemoleculen. “Dat alles vormt een mix die wetenschappelijk gezien enorm interessant is wanneer je de oorsprong van het materiaal in ons zonnestelsel, de vorming van de aarde en de oorsprong van het leven wil bestuderen,” stelt onderzoeker Kathrin Altwegg. We moeten tenslotte niet vergeten dat 67P/C-G een brok puin is dat nog stamt uit de periode waarin ons zonnestelsel ontstond.

Alles over Rosetta
Mis helemaal niets en volg het Rosetta-nieuws op Scientias.nl. Er is een speciale themapagina met een verzameling van al het Rosetta-nieuws!

"The perfume of the comet " - Unibe.ch
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door ESA / Rosetta / MPS for OSIRIS Team MPS / UPD / LAM / IAA / SSO / INTA / UPM / DASP / IDA.