Hoe weet een plant dat het lekker weer is?

Sommige planten gaan bloeien zodra de temperaturen stijgen. Maar hoe weet een plant dat het moment daar is? Wetenschappers zijn eruit!

Wanneer planten gaan bloeien, wordt voor een belangrijk deel bepaald door florigen: een molecuul. Wetenschappers weten al een tijdje hoe dit molecuul ervoor zorgt dat planten wanneer de dagen langer worden, gaan bloeien. Maar er zijn ook planten waarbij niet de lengte van de dag, maar de temperatuur bepalend is voor het moment waarop zij gaan bloeien. Hoe florigen deze planten precies aan het bloeien kreeg, bleef onduidelijk.

PIF4
Maar daar brengen onderzoekers van het John Innes Centre nu verandering in. Zij ontdekten dat het gen PIF4 hierbij een cruciale rol speelt. Dit gen activeert een reeks stofwisselingsprocessen die er uiteindelijk voor zorgt dat de plant gaat bloeien. Maar alleen als het warmer is, kan dit gen handelen en zich aan het florigen-gen binden, zo is in het blad Nature te lezen.

…wetenschappers onlangs ook al de biologische klok van planten hebben ontdekt?

Vroege lente
Het onderzoek verklaart hoe een groene tuin na enkele warme dagen spontaan in een bloementuin kan veranderen. Ook verklaart het waarom veel planten door toedoen van klimaatverandering vroeger gaan bloeien. De onderzoekers noemen het opvallend dat temperatuur alleen zo’n grote invloed kan uitoefenen op het moment waarop planten gaan bloeien.

Het onderzoek is heel nuttig, zo benadrukken de onderzoekers. Duidelijk is nu hoe er op moleculair niveau voor gezorgd wordt dat planten gaan bloeien. Die wetenschap kan gebruikt worden om planten te ontwikkelen die hogere temperaturen beter kunnen doorstaan en dus in de toekomst – waarin het naar verwachting warmer wordt – een grotere kans hebben om te overleven.

"Why spring is blooming marvellous (and climate change makes it earlier)" - Jic.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Sarah Macmillan (cc via Flickr.com).
  • Ph

Allergieën zijn in het land

Dit jaar is de vorst pas laat aangekomen, waardoor de bloeiperiode van de bomen ook later dan verwacht viel. Het stuifmeel seizoen heeft bijgevolg even op zich laten wachten, maar is nu van start gegaan.

• Moose

– waarin het naar verwachting warmer wordt – ” De laatst 15 jaar al niet meer.

Ik heb er nog ene:P

“ Die wetenschap kan gebruikt worden om planten te ontwikkelen die hogere temperaturen beter kunnen doorstaan en dus in de toekomst – waarin het naar verwachting warmer wordt – een grotere kans hebben om te overleven.”

Hoe meer de mens God gaat spelen, te meer dat er fout loopt, ik ben het meer dan behoorlijk beu dat de gewone mensen in de straat moeten opdraaien voor de ideologieën die gepredikt worden door een stel hoog opgelopen apen.
    Planeten en dieren passen zich zelf wel aan het klimaat, daar hebben ze de hulp van die hoog opgelopen apen die voor God gaan spelen niet voor nodig, integendeel zelfs.
    En als planten en dieren zich niet kunnen of niet snel genoeg kunnen aanpassen, dan sterven ze uit en andere planten en dieren die wel snel kunnen anticiperen nemen het dan over…we noemen dat nog steeds zoiets als evolutie-revolutie.

Ze hebben verdorie daar een dome gebouwd in het hoge Noorden, met alle bestaande zaden en planten, net om de Aarde opnieuw te kunnen inzaaien als het verkeert loopt…waar zijn ze verdorie mee bezig da.
    Meeste mensen in de straat die denken dat ze God zijn en zich zo dus gedragen, deze worden opgenomen in de ene of andere instelling, worden dan plat gespoten, therapieën etc…terwijl dat de wereld geleid word door de grootste gekken-zotten die hier ooit hebben rond gelopen…maar dat word dan weer normaal genoemd.

Aanpassen of uitsterven, dit is een proces dat al miljoenen zo niet miljarden jaren stand houd zonder tussen komt van deze huidige zielige mensen.

• Florent Huyghe

Ph, dat gebouw daar in het noorden is dat meschien de ark van noach?(lol) ik denk niet dat je wetenschappers kan vergelijken met goden.want wetenschappers geloven niet in goden.

• Panta Rhei

Ph, helemaal met je eens. Helaas is de mate van ontwikkeling van het menselijk bewustzijn pas in de fase die te vergelijken is met een puber. We denken het beter te weten en te kunnen als onze vader. En met vader bedoel ik de Natuur met een hoofdletter. Die heeft al miljarden jaren ervaring opgebouwd. Wij zijn daarbij vergeleken eendagsvliegen. Homo Sapiens Presence, wie zijt gij???

• Jaapmetsemakers

Leuk bewoord panta!

• Patrick

Je bent ook enorm kortzichtig als je nu denkt dat dit ingrijpen is op de natuur… Gooi die pc van je dan ook uit het raam want dat beïnvloed de wereld ook al. En het maakt forums een stuk prettiger :)

Wat je met je kortzichtigheid niet ziet is dat dit ook noodzakelijk is voor jou eten. We krijgen steeds meer mensen en dus minder ruimte voor voedsel productie. Dit inzicht kan helpen om te zorgen voor een betere en stabielere voedsel productie. en inderdaad ook efficiënter maar dat is ook echt noodzakelijk.
    Daarnaast is de database van zaden van onschatbare waarde. Kruisingen die de natuur in de miljoenen jaren heeft gemaakt zijn nu ook al van groot belang voor de huidige voedselvoorziening. Als wij dus nu eten van het verleden is het dan niet verstandig het heden ook te verzamelen voor de dag voor morgen….

Mis Poesje;)

De voedsel gewassen die heden vandaag bestaan, zijn door de mensen zelf geteeld of maw het zijn wilde gewassen die in de loop der jaren veredeld zijn.
      Veredelen is net het zelfde als wilde dieren gaan domesticeren, je maakt van wilde planten of dieren tamme dieren-planten door ondermeer kruisbroed en heel veel engelen geduld.
      Er is dus een groot verschil tussen nieuwe planten en dieren kweken met de bestaande wilde planten en dieren, tegen dat men bewust en genetisch met de planten en dieren hun genen gaan klooien, want dat is geheel onnatuurlijk gedrag en gaat men dus als mens in een natuurlijk proces gaan ingrijpen.
      Maakt mij niet uit of hun bedoelingen nu goed zijn of niet, vaak hebben de beste intenties de ergste uitkomsten.

Als men blijft klooien met gewassen zoals Mosanto doet bv, zij maken hun planten genetisch niet ziekte resident, zij maken hun planten resident tegen hun eens zo giftige spuit producten zoals Rondup en gramaxsonm en er word dus nog meer  en niet minder vergif gespoten alsof hun leven er van af hangt.
      Ondertussen zit de wereld opgescheept met een onkruid dat genetisch bestand is tegen alle spuit producten, zelfs afbranden brengt geen soelaas.
      Hele oogsten zijn verloren gegaan door dit nieuwe onkruid dat de wereld aan het veroveren is als een pest.

80-90% van de granen die worden geteeld bv, word gebruikt als vee voeder of maken ze er nu methanol van.
      Dus voedsel is er genoeg, men hoeft niet te klooien met gene van planten, dieren en of mensen, laat de natuur haar gang maar gaan, die heeft het altijd wel al gered.

Minder ruimte voor voedsel productie is absurd, er is meer dan genoeg ruimte voor voedsel, het moet alleen eerlijker verdeelt worden.
      Hier in Europa gooien we jaarlijks tonnen voedsel weg, terwijl dat er landen zijn waar dagelijks kinderen omkomen van honger en ontbering..of denkt u nu echt dat me dat koud laat of wat.

En ja ik ben ook een vervuiler, maar ik moet dat wel, want ik kan alleen maar kiezen tussen producten, verpakkingen die vervuilend zijn, ik heb geen keuze, wel zijn de schuldige al die multinationals die uit zijn om u en ik uit te melken en op te zadelen met een schuld gevoel.

Aanpassen of uitsterven, dat is evolutie-revolutie, mensen die dit natuurlijk proces willen veranderen naar hun goed denken of het niet aankunnen, die zijn gestoord en horen hier op deze Aarde niet meer thuis.

• mattias

wat een passieve houding. je kan al met heel veel kleine dingen grote verschillen maken. begin bijvoorbeeld met zelf je eten planten of zoeken. of wat dan ook

ik begrijp dat dat een klein ding is in vergelijking met de schade die grote bedrijven veroorzaken. maar die bedrijven veranderen niet zolang iedereen denkt dat of problemen zichzelf oplossen of dt iemand anders het wel doet.

wij mensen als soort proberen hetzelfde als alle andere dieren. overleven. alleen zij we in het westen op hol geslagen. we hebben zeven aardes nodig om de huidige consumptie nog enige tijd door te laten gaan. dit is een probleem die niet door de natuur is veroorzaakt en dus lijkt me het meer dan logisch dat we hem zelf oplossen.

GO D.I.Y.!!