Hyperactief gen in honden ontdekt

Waarom kan de ene hond doodstil blijven liggen, terwijl de ander maar door blijft gaan? Een gen biedt mogelijk antwoorden.

Wetenschappers verzamelden 104 Duitse Herders. Ze legden de baasjes van de honden de Dog-Attention Deficit Hyperactivity Disorder Rating Scale (Dog-ADHD RS) voor. Hiermee konden de onderzoekers vaststellen hoe hyperactief de dieren precies waren.

En blijf!
Vervolgens volgden er ook nog wat experimenten, zo is in het blad PLoS ONE te lezen. Zo werd er gekeken hoe lang honden stil konden blijven liggen. Ook was er een experiment waarbij het baasje de hond aan de lijn had, maar deze het dier gedurende één minuut negeerde en ook niet corrigeerde. In deze en andere situaties werd het gedrag van de hond bestudeerd en beoordeeld.

…honden heel gemakkelijk op sneeuw en ijs kunnen lopen zonder kou te krijgen? Lees hier hoe dat kan!

DNA
Vervolgens richtten de onderzoekers zich op het DNA van de dieren. Ze gingen op zoek naar het verband tussen de genen en karaktertrekjes van de honden (actief, impulsief gedrag en onoplettendheid). En ze vonden iets in het TH-gen (TH staat voor Tyrosine hydroxylase). Dit gen is er in meerdere varianten. Zo is er bijvoorbeeld een lange variant. Uit het onderzoek blijkt dat honden met minstens één korte variant impulsiever zijn dan honden die slechts één lange variant hebben. Zelfs wanneer de onderzoekers de leeftijd, het geslacht en de opvoeding en eventuele training van de honden in ogenschouw namen, bleek het gen nog een zeer belangrijke rol te spelen in het gedrag van de dieren.

Mogelijk kan het onderzoek wetenschappers helpen om ook een beter beeld te krijgen van hyperactiviteit onder mensen.

"Polymorphism in the Tyrosine Hydroxylase (TH) Gene Is Associated with Activity-Impulsivity in German Shepherd Dogs" - Plosone.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door George Hawkins (cc via Flickr.com).