IJzig continent blijkt nog interessanter dan gedacht: Antarctica herbergt mogelijk diamanten

diamant

Nieuw onderzoek suggereert dat op Antarctica diamanten te vinden zijn. Australische wetenschappers hebben op het continent kimberliet ontdekt: een vulkanisch gesteente dat de belangrijkste bron van diamanten is. Het gesteente werd eerder al op alle andere continenten aangetroffen, maar dat het ook op Antarctica te vinden is, was tot voor kort onbekend.

De onderzoekers ontdekten het gesteente in het Prins Charles-gebergte. Dat meldt het blad Nature Communications.

“Kimberliet is zowel wetenschappelijk als commercieel gezien van groot belang,” legt onderzoeker Greg Yaxley uit. De gesteenten kunnen ons meer vertellen over het binnenste van de aarde. “En zijn de belangrijkste bronnen van diamanten.”

Lastig
Dat het gesteente nu pas op Antarctica wordt teruggevonden, is niet verwonderlijk. “Waarschijnlijk komt dat door het dikke pak ijs dat Antarctica bedekt en het afgelegen karakter en de weersomstandigheden die het lastig maken om het continent geologisch gezien in kaart te brengen.”

Kimberliet heeft zijn naam te danken aan de stad Kimberley in Zuid-Afrika. In de stad werd in 1871 een 83,5 karaats diamant ontdekt, waarna het gebied overstroomd werd door mijnwerkers op zoek naar vergelijkbare diamanten. Of Antarctica datzelfde lot te wachten staat? Vooralsnog is het twijfelachtig. Zo moet eerst nog blijken of het kimberliet op Antarctica daadwerkelijk diamanten herbergt. En tot die tijd is er ook het Antarctisch Protocol nog. Landen die dit protocol ondertekend hebben, mogen geen grondstoffen winnen op Antarctica.

"Volcanic ‘host’ of diamonds discovered in Antarctica" - Utas.edu.au
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Mario Sarto (via Wikimedia Commons).