Insecten stellen seks uit als storm dreigt

nachtvlinder

Wetenschappers hebben ontdekt dat insecten hun paargedrag afstemmen op het weer. Wanneer de luchtdruk plotseling daalt – een teken dat er slecht weer op komst is – stellen ze het paren vaak uit. En als ze echt niet kunnen wachten, houden ze het bij een vluggertje.

Onderzoekers bestudeerden drie verschillende soorten insecten: de kever Diabrotica speciosa, de nachtvlinder Pseudaletia unipuncta (zie hierboven) en de bladluis Macrosiphum euphorbiae. Ze richtten zich met name op het paargedrag van de insecten en achterhaalden hoe dat veranderde wanneer de luchtdruk steeg, daalde of stabiel bleef.

Uit het onderzoek blijkt dat mannelijke kevers wanneer de luchtdruk daalt – een teken dat er regen komt – minder interesse hebben voor de geur van vrouwtjes dan wanneer de luchtdruk stabiel of stijgende is. En wanneer de kevers geconfronteerd werden met vrouwtjes deden ze bij een dalende luchtdruk aanzienlijk minder moeite om de vrouwtjes te versieren. En als het uiteindelijk toch tot paren kwam, was het maar van korte duur. Ook de nachtvlinder en bladluis pasten hun paargedrag aan de luchtdruk aan, zo blijkt uit experimenten. En de onderzoekers kunnen dat wel verklaren. Door hun gedrag aan te passen, beschermen de insecten zich tegen verwondingen of zelfs sterfte door toedoen van harde winden en regen.

De onderzoekers vermoeden dat de resultaten voor alle insecten gelden. Het is zelfs niet ondenkbaar dat ook het gedrag van gewervelden – met name de gewervelden die insecten eten – beïnvloed wordt door veranderingen in de luchtdruk.

"No kissing or singing in the rain" - Publicase Comunicação Científica (via Eurekalert.org).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Luis Miguel Bugallo Sánchez (via Wikimedia Commons).