Intelligent leven zoeken? Kijk naar buitenaardse vervuiling!

buitenaardse-planeet

Hoe vinden we intelligent leven? Het is een lastige vraag, want we hebben tot op heden nog geen buitenaardse beschaving gevonden. Nu komen wetenschappers met een slimme manier. Aliens vervuilen mogelijk – net zoals wij – de atmosfeer van hun planeet. De James Webb telescoop kan industriële vervuiling op exoplaneten detecteren.

De atmosfeer van een exoplaneet kan uit veel stoffen bestaan. Wanneer er methaan of zuurstof wordt gevonden in een atmosfeer van een planeet in de leefbare zone rondom een zonachtige ster, dan is de kans groot dat er leven is. Maar het gaat dan misschien wel om bacterieel of onintelligent leven, want ook bacteriën produceren methaan.

Op zoek naar CFK’s
Wetenschappers van het Harvard-Smithsonian Centrum voor Astrofysica vermoeden dat het beter is om op zoek te gaan naar vervuilende stoffen, die mogelijk aantonen dat er een industriële revolutie heeft plaatsgevonden op een planeet. De James Webb-telescoop kan twee soorten chloorfluorkoolstoffen herkennen in buitenaardse atmosferen. Dit zijn ozonvernietigende stoffen in oplosmiddelen en spuitbussen. Wel moet er dan minimaal tien keer zoveel ozonvernietigende stoffen in de atmosfeer zweven als in de aardse atmosfeer, anders kan James Webb het niet opmerken.

Uitgestorven?
Er zijn wel een paar tegenargumenten om niet op zoek te gaan naar vervuilende stoffen. Zo blijven sommige stoffen meer dan 50.000 jaar in de atmosfeer hangen. Wie weet is een buitenaardse beschaving al uitgestorven, terwijl de vervuilende stoffen nog aanwezig zijn?

Zijn vervuilende aliens wel intelligent?
“Daarnaast is een vervuilde atmosfeer misschien wel een teken van niet-intelligent leven”, zegt Harvard-student Henry Lin. “Zo is het mogelijk dat geavanceerde beschavingen ons als niet-intelligent beschouwen, omdat onze atmosfeer vervuild is. Je bent immers niet slim bezig wanneer je je eigen atmosfeer om zeep helpt.”

"A New Approach to SETI: Targeting Alien Polluters" - Harvard-Smithsonian Centrum voor Astrofysica