Intelligente mensen leven langer dankzij hun genen

levensduur

Mensen met een hoger IQ hebben een grotere kans om heel oud te worden. En dat komt voornamelijk door hun genen, zo blijkt.

Diverse onderzoeken hebben al aangetoond dat kinderen met een hoog IQ een grotere kans hebben om een hoge leeftijd te bereiken. In een poging dat verband tussen IQ en levensduur te verklaren, gooiden onderzoekers het doorgaans op status en geld. Mensen met een hoger IQ hebben bijvoorbeeld doorgaans een betere baan (en dus veel te besteden) en een hogere status en dat zou ertoe leiden dat ze langer leven.

Eeneiig versus twee-eiig

Wanneer onderzoekers willen weten of een bepaald kenmerk het resultaat is van genen of omgevingsfactoren (opleiding, levensstijl, woonplaats, etc.) vergelijken ze vaak eeneiige tweelingen (die een zeer groot deel van hun DNA delen en doorgaans aan dezelfde omgevingsfactoren zijn blootgesteld) en twee-eiige tweelingen (die de helft van hun DNA delen en doorgaans aan dezelfde omgevingsfactoren zijn blootgesteld).

Tweelingen
Maar een nieuw onderzoek veegt die conclusie nu van tafel. Dat mensen met een hoger IQ langer leven, hebben ze voornamelijk te danken aan hun genen. De onderzoekers trekken die conclusie nadat ze de gegevens van Zweedse, Amerikaanse en Deense tweelingen bestudeerden. Ze ontdekten dat de tweelingbroer of -zus die intelligenter was, doorgaans langer leefde dan de minder intelligente tweelingbroer of -zus en dat verschil was uitgesprokener wanneer het om een twee-eiige in plaats van een eeneiige tweeling ging (zie kader).

Genetisch
“Ons onderzoek toont aan dat het verband tussen intelligentie en een langer leven voornamelijk genetisch is,” legt onderzoeker Rosalind Arden uit. “Het kan zijn dat mensen met genen die ze slimmer maken ook genen hebben die ze gezonder maken.” Een andere mogelijkheid is dat het te maken heeft met mutaties. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat mensen met minder genetische mutaties intelligenter zijn en langer leven. “We moeten deze ideeën blijven toetsen om te achterhalen welke processen hier spelen.”

De onderzoekers benadrukken verder dat er heel veel factoren van invloed zijn op levensduur. “Dus je kunt bijvoorbeeld niet aan de resultaten van de examens van je kind afzien hoelang deze waarschijnlijk zal leven.”