Japanse magneetzweeftrein rijdt recordbrekende 603 km/h!

maglev

De Japanse magneetzweeftrein heeft een nieuw record neergezet. De trein – die in 2027 in gebruik moet worden genomen – behaalde tijdens een proefrit een snelheid van maar liefst 603 kilometer per uur!

De magneetzweeftrein verpulverde daarmee het record dat deze vorige week zelf neerzette. Toen ‘zweefde’ de trein tijdens een proefrit met een snelheid van zo’n 590 kilometer per uur.

De magneetzweeftrein
De magneetzweeftrein onderscheidt zich van de conventionele trein doordat deze – zoals de naam al doet vermoeden – zweeft. De trein zweeft met behulp van een magneetveld iets boven de baan. Het grote voordeel van deze techniek – die ook wel maglev (magnetic levitation) wordt genoemd – is dat er geen contact (en dus weerstand) is tussen het treintoestel (of de wielen daarvan) en de baan. Hierdoor kan de magneetzweeftrein enorme snelheden behalen.

Van Zwolle naar Parijs
Dat bewijzen de Japanners nu ook maar weer eens met hun magneetzweeftrein die een snelheid van 603 kilometer per uur weet te halen. Om dat even wat concreter te maken: met zo’n snelheid zou een ritje Zwolle-Parijs nog geen uur reistijd in beslag nemen!

Naar verwachting zal de betreffende Japanse magneetzweeftrein in 2027 in gebruik worden genomen en dan Tokio verbinden met de stad Nagoya. Overigens moeten de Japanners er niet op rekenen dat ze tegen die tijd ook daadwerkelijk met een snelheid van meer dan 600 kilometer per uur naar hun bestemming worden gebracht. Zodra de trein daadwerkelijk in gebruik wordt genomen, zal deze naar verwachting niet harder rijden van zo’n 505 kilometer per uur. Om dat ook een beetje concreter te maken: met zo’n snelheid zou een ritje Enschede-Berlijn slechts een uurtje duren (nu doe je daar met de trein nog zo’n 4 uur en drie kwartier over).

"Japanse Spoorwegen"
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Alex Needham (via Wikimedia Commons).