Karper verraadt tijdens kerstmarkt dat hij geomagnetisch veld kan waarnemen

Wetenschappers hebben bewijs gevonden dat suggereert dat karpers in staat zijn om het geomagnetische veld waar te nemen. De vissen bleken zich in grote kuipen op Tsjechische kerstmarkten keurig in de noord- en zuidrichting van het magnetisch veld op te stellen.

Dat schrijven onderzoekers in het blad PLoS ONE. Dat karpers in staat zijn om het geomagnetische veld waar te nemen, is nieuw: die vaardigheid is nog nooit eerder aan de vissen toegeschreven.

Afbeelding: Hart V, Kušta T, Němec P, Bláhová V, Ježek M, et al. (2012) Magnetic Alignment in Carps: Evidence from the Czech Christmas Fish Market. PLoS ONE 7(12): e51100. doi:10.1371/journal.pone.0051100.
De onderzoekers bezochten voor hun studie 25 kerstmarkten in Tsjechië. Hier zijn karpers vaak in kuipen terug te vinden: mensen kunnen ze kopen om de vissen vervolgens een hoofdrol toe te bedelen tijdens het kerstdiner. De onderzoekers bestudeerden in totaal meer dan 14.000 karpers.

Het grootste deel ervan bleek zich langs de as van noord naar zuid op te stellen (zie de foto hiernaast). Dat suggereert dat ze het geomagnetische veld kunnen waarnemen. En waarschijnlijk nog goed ook, want ondanks alle afleidingen: mensen die langs liepen, straatlantaarns en andere verstoringen, was er niets mis met hun oriëntatie.

Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat verschillende dieren in staat zijn om het geomagnetische veld waar te nemen. Sommige vogels en insecten kunnen het bijvoorbeeld. Maar ook sommige zoogdieren zijn er tot in staat. Grote vraag is natuurlijk waarom ook de karper het kan. De onderzoekers durven die vraag niet met zekerheid te beantwoorden, maar vermoeden dat het karpers helpt om als groep vlot te bewegen. Doordat karpers het geomagnetische veld kunnen waarnemen, is het iets gemakkelijker om samen in een bepaalde richting te zwemmen en die richting ook aan te houden. “We speculeren dat de magnetische opstelling helpt om de bewegingen van individuen in groepen te synchroniseren,” schrijven de onderzoekers. Ook kan de vaardigheid dienst doen als een soort kompas waarmee de vissen navigeren.