Kraai kan mensenstem herkennen

Nieuw onderzoek wijst erop dat kraaien niet alleen elkaars stemgeluid, maar ook dat van andere soorten kunnen onthouden.

Dat schrijven wetenschappers in het blad Animal Cognition. Ze baseren hun conclusie op experimenten met de zwarte kraai (Corvus corone). Deze soort komt ook in Nederland voor.

Mens
De kraaien kregen menselijke stemmen te horen. Sommige stemmen kenden ze al: dat waren de stemmen van hun verzorgers. Andere stemmen waren helemaal nieuw. De resultaten zijn duidelijk. “De kraaien reageerden significant vaker op onbekende dan op bekende stemmen,” zo schrijven de onderzoekers.

…een raaf zijn relaties zeker drie jaar kan onthouden?

Kauw
De onderzoekers lieten de kraaien ook stemmen van kauwen horen. Sommige kauwen en hun geluiden kenden de kraaien al. Anderen niet. Opvallend genoeg zagen de wetenschappers hier precies het tegenovergestelde gebeuren. “De kraaien reageerden sterker op bekende dan op onbekende geluiden van kauwen.”

Samen optrekken
Het onderzoek bewijst dat de kraaien in staat zijn om geluiden van andere soorten te herkennen. Dat de kraaien sterker reageerden op de geluiden van bekende kauwen komt mogelijk doordat kraaien wel eens met kauwen optrekken. Met mensen doen de kraaien dat niet en dus reageren ze sterker als ze onbekende stemmen horen. De kraaien zijn er zeker bij gebaat om stemmen van andere soorten te kunnen herkennen. Zo kunnen ze bekenden gemakkelijker terugvinden en gevaarlijke individuen beter vermijden.

Kraaien staan te boek als zeer intelligente dieren. Zo is uit eerder onderzoek al gebleken dat kraaien uw gezicht kunnen onthouden, elkaar vertellen wie ze niet mogen en gereedschappen gebruiken. Ook blijkt de kraai geduld op te kunnen brengen en met spiegels te kunnen werken.

"You sound familiar: carrion crows can differentiate between the calls of known and unknown heterospecifics" - Springerlink.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jean-Jacques Boujot (cc via Flickr.com).