Leven op maantje van Luke Skywalker?

Een maan nabij een planeet met twee zonnen kan wel eens de ideale plaats voor het ontstaan van leven zijn.

In september van dit jaar stuitten onderzoekers op een wel heel bijzondere planeet. De planeet Kepler-16b bleek twee zonnen te hebben en deed daarmee denken aan de thuisplaneet van Luke Skywalker. De planeet van het Star Wars-personage heeft namelijk ook twee zonnen.

Staartje
De ontdekking van Kepler-16b krijgt nu een staartje. Want onderzoekers stellen dat we hier wel eens leven kunnen gaan vinden. Misschien niet op de planeet, maar op een maantje rondom Kepler-16b.

…sommige wetenschappers denken dat we aliens aan de hand van hun straatverlichting kunnen opsporen?

Nog geen maan ontdekt
Laten we één ding voorop stellen: er is nog geen maan bij Kepler-16b ontdekt. Maar als de planeet een maan heeft dan kan ET daar wel eens wonen, zo stellen onderzoekers in een wetenschappelijk paper over de kwestie.

Seizoenen
De maan zou om planeet Kepler-16b moeten draaien. Kepler-16b beweegt weer in 229 dagen om de twee sterren heen en de hoeveelheid zonlicht die de planeet ontvangt, varieert. Hierdoor ontstaan seizoenen en die werken weer chemische reacties in de hand die het ontstaan van leven mede mogelijk kunnen maken.

De onderzoekers concluderen dan ook dat het geen kwaad kan als astrobiologen Kepler-16b en omgeving eens onder de loep zouden nemen. Want je weet maar nooit…

"Tatooine World’s Moon Could Potentially Host Alien Life" - Wired.com
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech.