Lichtgevende bacteriën vormen geheime code

Spionnen opgelet! De wetenschap heeft een nieuwe geheime code ontwikkeld. Het enige wat u nodig heeft, zijn bacteriën.

De onderzoekers maakten voor hun geheime code gebruik van bacteriën die lichtgevende proteïnen aan kunnen maken. De bacteriën geven niet altijd licht: dat doen ze enkel onder specifieke omstandigheden.

E. coli
Wetenschappers gebruikten de bacterie E. coli. Elke bacterie kreeg een bijzonder gen. Wanneer dit gen actief werd, gaf de bacterie licht. Afhankelijk van welk gen geactiveerd wordt, geeft de bacterie bijvoorbeeld rood, groen of geel licht. In totaal zijn er zeven kleuren die samen 49 combinaties kunnen vormen. De onderzoekers zetten die combinaties om in 26 verschillende letters en 23 symbolen (bijvoorbeeld het dollarteken).

…de CIA dit jaar het recept van onzichtbare inkt heeft vrijgegeven?

Nitrocellulose
De bacteriën werden in een velletje nitrocellulose gestopt, zodat deze zich niet meer konden bewegen en dus netjes als te ontcijferen letters op hun beurt wachtten. De ontvanger hoeft het velletje nitrocellulose alleen maar tegen een petrischaaltje met een groeimedium aan te drukken om ervoor te zorgen dat de genen van de bacteriën actief worden.

Resistent
Overigens zijn er nog tal van mogelijkheden om de code wat complexer te maken. Zo kunnen de onderzoekers ervoor zorgen dat de ontvanger enkel de boodschap kan lezen als hij alleen de bacteriën die resistent zijn voor antibiotica activeert.

De eerste boodschap hebben de wetenschappers al aan de bacteriën meegegeven. Deze luidde: this is a bioencoded message from the walt lab @ tufts university 2010.

"A Different Kind of Secret Code" - Sciencemag.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Manuel A. Palacios / Tufts University (via Sciencemag.org).