Mannetjesgeit brengt hoofd van vrouwtjes met één molecuul op hol

geit

Mannelijke geiten produceren een krachtig geurtje. Het ruikt naar citrus en heeft direct effect op het brein van de vrouwtjes. Het zorgt ervoor dat die vrouwtjes zodra zij het geurtje waarnemen hun voortplantingssysteem activeren.

Onderzoekers ontdekten het geurtje toen ze de geuren die mannelijke geiten middels hun vacht verspreiden bestudeerden. Ze bestudeerden gecastreerde en niet-gecastreerde geiten. Daarbij stuitten ze op verschillende chemische stofjes die alleen door ‘intacte’ geiten werden geproduceerd. Eén zo’n stofje trok direct de aandacht. Dit stofje wordt geproduceerd door de haren op het hoofd van de geit en het ruikt naar citrus.

Onderzoekers verzamelden een aantal vrouwelijke geiten en scanden hun hersenen terwijl zij aan de geur werden blootgesteld. Ze zagen hoe het geurtje resulteerde in een respons in het brein die er voor zorgde dat de vrouwtjes hun reproductieve systemen aan gang slingerden. “We zijn geneigd om te speculeren dat dit een heel slimme voortplantingsstrategie van de mannelijke geit is,” vertelt onderzoeker Yukari Takeuchi. De mannetjes veranderen het gedrag en de activiteit van het voortplantingscentrum van de vrouwtjes met één enkel molecuul.

Hoewel dit onderzoek zich beperkte tot geiten, is het volgens de onderzoekers niet ondenkbaar dat ook andere soorten vee een dergelijk molecuul gebruiken om vrouwtjes zover te krijgen dat ze willen paren. Grote vraag is natuurlijk of een soortgelijk molecuul ook onder mensen aanwezig is. De onderzoekers sluiten dat nog niet uit.

"Male goat essence really turns the females on" - Cell Press (via Eurekalert.org)
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Artunet.