Meer tijd nodig? Raak eens onder de indruk!

Stel u beklimt een berg. Eenmaal boven aangekomen, valt uw mond open van verbazing. U bent onder de indruk van dat prachtige uitzicht. U zult zien: daarna heeft u opeens veel meer tijd (tenminste, dat denkt u!).

Onder de indruk zijn: het kan ons op verschillende moment overkomen. En het overkomt ook iedereen wel eens: het is namelijk een universele emotie. Toch is er nog heel weinig onderzoek naar gedaan. Zo weten onderzoekers niet precies wat zo’n moment met een mens doet. Tot nu.

Lab
Wetenschappers zetten drie experimenten op. De experimenten vonden plaats in een laboratorium. Tijdens de experimenten zorgden de onderzoekers ervoor dat er een moment was waarop de mond van de proefpersonen even openviel van prettige verbazing. Ze waren onder de indruk van wat ze zagen of hoorden.

Meer tijd nodig?

Heeft u nog meer tijd nodig? Geef dan eens wat tijd weg. Dat helpt namelijk ook!

Meer tijd
En dat moment had een flinke invloed op de proefpersonen, zo schrijven de wetenschappers in het blad Psychological Science. De proefpersonen hadden het idee dat ze meer tijd hadden. Ook werden ze geduldiger, minder materialistisch en waren ze sterker geneigd om vrijwilligerswerk te doen.

Hoe komt het dat zo’n moment ons het idee geeft dat we meer tijd hebben? De onderzoekers hebben wel een idee. Zo’n moment waarop we onder de indruk zijn, brengt ons helemaal in het nu, in het moment waarop we die ervaring hebben. En daardoor verandert onze perceptie van tijd en dus ook de keuzes die we op basis van die perceptie van tijd maken.

"Being in Awe Can Expand Time and Enhance Well-Being" - Psychologicalscience.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Robin Maben (cc via Flickr.com).