Melk doet de hersenen wellicht goed

Nieuw onderzoek suggereert dat zuivelproducten een positieve invloed hebben op de cognitieve functies.

Dat schrijven wetenschappers in het blad International Dairy Journal. Ze baseren hun conclusies op onderzoek onder meer dan 900 mensen.

Dagelijks
De mensen die regelmatig (dat wil zeggen: dagelijks) melk dronken, scoorden aanzienlijk beter tijdens experimenten waarbij de cognitieve functies werden uitgedaagd. Onder meer het werkgeheugen werd getest. De kans dat mensen de test met goed gevolg aflegden, was vijf keer groter als ze regelmatig melk dronken. Zelfs nadat de onderzoekers ook andere factoren die invloed kunnen hebben op de cognitieve functies – denk aan levensstijl, dieet, enzovoort – hadden bestudeerd, bleek het nuttigen van zuivelproducten nog een doorslaggevende factor te zijn.

Onduidelijk
We vroegen onderzoeker Georgie Crichton hoe zuivelproducten deze invloed kunnen hebben. “We weten niet precies welke mechanismen hier achter zitten,” moet deze erkennen. Mogelijk hebben bepaalde voedingswaarden in bijvoorbeeld melk een directe invloed op het functioneren van het brein. Als dat het geval is kunnen mensen door een hele eenvoudige wijziging in hun levensstijl (meer melk drinken) een groot verschil maken. Maar dat blijft dus gissen. Een direct verband tussen melk en cognitieve functies is niet aangetroffen.

De afgelopen jaren is er natuurlijk al heel veel onderzoek gedaan naar melk. En lang niet alle onderzoeken resulteren in dezelfde resultaten. Soms moeten wetenschappers concluderen dat melk gezond is. Soms het tegenovergestelde. Wat moeten we nu geloven? We vroegen het Crichton. “Wij geloven dat het gezond is en ons onderzoek onderschrijft dat.”

Print Friendly and PDFPrint dit artikelPrint Friendly and PDFPDF Foutje in de tekst gevonden? Meld het ons!
Bronmateriaal:
Interview met Georgie Crichton
"A glass of milk a day could benefit your brain" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jellaluna (cc via Flickr.com).
  • Anoniem

    Melk slecht / melk goed. Thee slecht /  thee goed. Koffie slecht / koffie goed. En zo kunnen we nog uren doorgaan (en de onderzoekers nog jaren).

  • Prinsb

    Wie heeft dit onderzoek gesponsort?

    • Chantal Rickerd

      Hier komen de conspiracy theoriën! 
      Want melk MOET slecht zijn en vegan onderzoeken zijn NOOIT gesponsort door hun eigen propaganda machine…hahahahaha. 

      • F.Klomp

        Ik weet niet wat je bedoelt met Vegan onderzoeken, maar vast staat wel dat de zuivel industrie melk de afgelopen 70 jaar veel mooier heeft neergezet dan het is, zelfs tot het niveau van verplichte schoolmelk omdat het zo geweldig goed zou zijn. En het is wel verdacht dat onafhankelijk onderzoeken door instituten die geen belang hebben bij de verkoop van melk toch negatief zijn over het goedje, en zodra er wordt gesponsord melk de hemel in wordt geprezen.

  • http://www.facebook.com/people/F-Gerard-Lelieveld/100002423432036 F Gerard Lelieveld

    Bierdrinkers hebben doorgaans een hekel aan melk.

  • lvg

    Het hele artikel 
    “A glass of milk a day could benefit your brain”  is reclame voor melk. Als het niet goed is voor je hersens, dan is het toch nog goed voor de beenderen,…
    Een onderzoek zonder vermelding van de namen van de “wetenschappelijke” onderzoek is waardeloos. Je zou op zijn minst kunnen moeten nagaan of die “wetenschappers” ooit al een serieus onderzoek gedaan heeft of reeds in opspraak gekomen is door gelijksoortige verdachte onderzoeken. Tevens zou de sponsor van het onderzoek moeten vermeld worden.
    Dergelijke artikels horen niet thuis in scientias.
    Men spreekt zelfs niet van een vervolgonderzoek welk bestanddeel van melk die invloed zou hebben, en of andere producten ook die invloed kunnen hebben.
    Een beschrijving van de test, hoe je de iq en het basisgeheugen kan uitfilteren uit de resultaten zou welkom zijn. Dat lijkt onmogelijk.

  • Ph

    Ik ben even gaan googelen op de namen die verbonden zijn aan dit artikel, heel weinig tot niets te vinden.
    Eentje heb ik wel goed kunnen vinden en dat is deze: Ms Melanie Robbins
    Faculty of medicine and health University of Leeds.
    De universiteit heeft een jaarlijks bedrag van 60 miljoen pond per jaar om onderzoek te doen.
    Iedereen, met de benadruk op Iedereen, weet dat zulke universiteiten worden gesponsord door 1/ belastinggeld van de burgers 2/ geld van de bedrijven-industrie wereld

    Wederom een mooi voorbeeld van wetenschap, die word gemanipuleerd door voornamelijk de industrie.

    Zolang dat wetenschap  moet teren op fondsen van de industrie wereld, kan en zal er NOOIT of te NOOIT in alle eerlijkheid, in alle neutraliteit, in alle onafhankelijkheid, in alle objectiviteit aan wetenschap gedaan worden.
    Dus zolang dat deze zelf verklaarde wetenschappers hun hun werkgevers niet vermelden (de sponsors) Mag en Moet men zulke zgn wetenschappelijke onderzoeken met een dikke korrel zout opnemen.

    En laat die onintelligente mensen nu niet beginnen te wenen over complot theorieën of wat dan ook, ze maken zich zelf toch maar belachelijk.