Mens speelde miljoen jaar geleden al met vuur

Wetenschappers hebben bewijs gevonden dat mensen 300.000 jaar eerder dan gedacht al een fikkie stookten.

De onderzoekers troffen het bewijs aan in een grot in Zuid-Afrika. Ze vonden er microscopische sporen van as. Het was het restant van verbrand hout. Ook was de aarde er verkleurd: volgens de onderzoekers het resultaat van vuur. Bovendien werden er (verbrande) botten van dieren en stenen gereedschappen aangetroffen.

Eén miljoen jaar
De sporen zijn inmiddels gedateerd en zouden één miljoen jaar oud zijn. Dat zou betekenen dat de mens 300.000 jaar eerder dan gedacht al met vuur speelde.

Homo erectus
Dat concluderen de onderzoekers in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences. “Het suggereert dat menselijke voorouders als Homo erectus vuur al als onderdeel van hun dagelijks leven begonnen te gebruiken,” stelt onderzoeker Michael Chazan van de universiteit van Toronto.

De onderzoekers zijn blij met de vondst. Met de ontdekking komen we steeds dichter bij dat ene belangrijke punt in de historie: het moment waarop de mens vuur ging controleren. Dat is echt een keerpunt geweest, zo benadrukken de onderzoekers. Zo konden mensen zich vanaf dat moment rond het vuur verzamelen om warm te blijven. En dat heeft waarschijnlijk weer een bijdrage geleverd aan het sociale karakter van de mens. Maar het vuur bood veel meer mogelijkheden. Zo konden mensen vanaf dat moment bijvoorbeeld ook koken.

"Humans used fire a million years ago" - Utoronto.ca
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA.