Meteoriet suggereert dat Mars ondergronds waterreservoir heeft

mars

Wetenschappers hebben in Marsmeteorieten die op aarde zijn beland aanwijzingen gevonden dat Mars over een ondergronds reservoir gevuld met water of ijs beschikt. Deze begraven cryosfeer herbergt mogelijk het ‘verdwenen’ Martiaanse water.

Eerder ontdekten onderzoekers al water in de atmosfeer en mantel van Mars. Maar dit onderzoek suggereert dat er nog een derde waterreservoir op de rode planeet te vinden is.

Meteorieten
Onderzoekers bestudeerden drie meteorieten afkomstig van Mars. In de meteorieten troffen ze water aan dat bestaat uit waterstofatomen die een heel andere isotoopverhouding hebben dan het water dat reeds in de mantel en atmosfeer van de rode planeet is aangetroffen. Hoewel orbiters recent het bestaan van ondergronds ijs bevestigd hebben en onderzoekers vermoeden dat smeltend ijs onder de grond sommige kenmerken op het oppervlak van Mars veroorzaakt heeft, is dit het eerste onderzoek dat meteorieten van verschillende leeftijden gebruikt om aan te tonen dat Mars over een omvangrijk ondergronds water(ijs)reservoir beschikt.

Deze afbeelding laat de waterreservoirs op Mars zien. Dit onderzoek suggereert dus dat er een derde waterreservoir is dat zich ondergronds bevindt en wel eens een groot deel van het water dat Mars ooit op het oppervlak bezat kan herbergen. Afbeelding: NASA.
Het derde waterreservoir
“Er is in andere onderzoeken naar Marsmeteorieten wel gehint op de aanwezigheid van een derde waterreservoir op Mars, maar onze nieuwe gegevens vereisen het bestaan van een water- of ijsreservoir dat ook een heel diverse set aan Martiaanse monsters heeft beïnvloed,” vertelt onderzoeker Tomoshiro Usui. “Tot nu was er geen direct bewijs voor dit reservoir of interactie van dit reservoir en gesteenten die op aarde geland zijn en afkomstig zijn van het oppervlak van Mars.”

Het is een belangrijke ontdekking, zo benadrukken onderzoekers. We weten dat Mars ooit warm en nat was. Tegenwoordig is het oppervlak van de planeet droog en koel. De grote vraag is natuurlijk waar al dat water gebleven is. Ook kan het onderzoek ons wellicht een beter beeld geven van de klimaathistorie van Mars en in hoeverre er leven op Mars mogelijk is of was.