Minder haaien in 2100 door verzuring oceanen

Wetenschappers voorspellen dat het aantal haaien in 2100 met 44 procent is afgenomen. Dit komt niet alleen door overbevissing en krimping van leefgebieden, maar ook door verzuring van de oceanen. Hierdoor kunnen haaien minder goed ruiken en dus minder makkelijk prooien vinden.

Een internationaal team van onderzoekers heeft een experiment uitgevoerd, waarbij een haai in een basin wordt geplaatst met een blokje dat ruikt naar inktvis. In normaal water weten de volwassen haaien de prooi te vinden, maar wanneer het water verrijkt wordt met koolstofdioxide – waardoor de pH-waarde daalt – verandert dit. De haaien ontwijken zelfs het blokje.

“Haaien zijn zwemmende neuzen, dus chemische aanwijzingen zijn voor hen enorm belangrijk om voedsel te vinden”, zegt Danielle Dixson van het Georgia Instituut voor Technologie. Het onderzoek van haar team is gepubliceerd in de online uitgave van het wetenschappelijke journaal Global Change Biology.

Minder geïnteresseerd in voedsel
Het is opvallend dat haaien in normaal zeewater meer dan zestig procent van de tijd hun prooi achtervolgen en in verzuurd water minder dan vijftien procent van de tijd. “Het lijkt wel alsof ze niet meer geïnteresseerd zijn in voedsel”, concludeert Dixson.

…er sinds 1580 ‘slechts’ 500 mensen zijn gedood door een haai?

Geen echte prooien
Voor het onderzoek werd geen gebruik gemaakt van echte prooien, omdat haaien andere zintuigen kunnen gebruiken om hen te detecteren, zoals hun gehoor of het opvangen van elektrische impulsen. Door met een geparfumeerd blokje te werken, konden wetenschappers uitsluitend het ruikvermogen testen.

Biologische invloed
Uit een tweede onderzoek is gebleken dat jonge haaitjes moeilijker overleven in verzuurd water. Het lijkt er op dat water met een lage pH-waarde ook een negatieve, biologische invloed heeft.