Mislukte ‘blauwe’ ster ontdekt in de achtertuin van de aarde

drukte

Astronomen hebben met behulp van de VISTA-telescoop een mislukte ster ontdekt. Het gaat om een bruine dwerg die zich in de richting van het drukke centrum van de Melkweg, op zo’n 55 lichtjaar van de aarde bevindt. Het is een bijzondere ster, omdat deze tot de vrij ongebruikelijke klasse der ‘blauwe’ bruine dwergen behoort.

Bruine dwergen zijn welbeschouwd mislukte sterren. Ze ontstaan op dezelfde manieren als ‘echte’ sterren, maar hebben te weinig massa om atomen in hun kern te laten fuseren. Hierdoor geven zij geen licht. Wel geven de bruine dwergen warmte af, waardoor ze met behulp van infraroodtelescopen op te sporen zijn.

En nu hebben de onderzoekers dus weer een bruine dwerg ontdekt. En het is een bijzondere vondst dit keer. Ten eerste omdat deze zich in de richting van het centrum van de Melkweg bevindt: het is één van de drukst bevolkte delen van het heelal waarin het opsporen van een bruine dwerg allesbehalve gemakkelijk is.

Ten tweede behoort de bruine dwerg tot de klasse der ‘blauwe bruine dwergen’. De bruine dwerg is namelijk blauwer dan verwacht. Wetenschappers weten nog altijd niet waardoor die blauwige kleur veroorzaakt wordt.

"New Cool Starlet in Our Backyard" - ESO.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door ESO / D. Minniti / J. C. Beamín (Pontificia Universidad Católica de Chile).