Mogelijk kamp van oude poolreizigers ontdekt op Antarctica

kamp

Wetenschappers hebben op een vulkaan op Antarctica de resten van een kamp teruggevonden. Hoogstwaarschijnlijk is het kamp een restant van de beroemde poolreis van Robert F. Scott. Scott zou het kamp zo’n honderd jaar geleden als laatste bezocht en verlaten hebben.

Onderzoeker Clive Oppenheimer vond op het topje van de vulkaan een ring stenen, waarin waarschijnlijk ooit een tent stond. Alles wijst erop dat hij de locatie van een kamp dat bekend stond als ‘the highest camp‘ heeft gevonden.

Terra Nova
The highest camp‘ werd in 1912 opgericht door deelnemers van de Terra Nova-expeditie van Scott. De mannen die de vulkaan bestudeerden, stonden onder leiding van geoloog Raymond Priestly. Ze brachten de vulkaan in kaart en verzamelden geologische monsters. Van het kamp zijn in die tijd ook foto’s gemaakt. Die foto’s worden nu vergeleken met de vondst van Oppenheimer en vooralsnog lijkt het er inderdaad op dat het om resten van ‘the highest camp‘ gaat.

Vulkaan
Oppenheimer is voor zover wij weten de eerste mens die het kamp sinds de mannen van Scott het verlieten, bezocht. Hij stuitte op het kamp terwijl hij de vulkaan Mount Erebus bestudeerde. Deze vulkaan is zo’n 4000 meter hoog en met ijs bedekt.

Op dit moment wordt het kamp volop onderzocht, zodat onderzoekers met zekerheid vast kunnen stellen dat het om een kamp uit de Terra Nova-tijd gaat. Ook hopen onderzoekers nog meer sporen uit die tijd terug te vinden. Het mooie van een gebied zo koud als dit, is namelijk dat alles wat mensen er achterlaten, uitstekend bewaard blijft.

"Atop an Antarctic Volcano, NSF-funded Researcher Finds Camp Site from the "Heroic Age" of Antarctic Exploration" - NSF.gov
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig van Picture Library / Scott Polar Research Institute / University of Cambridge.