Mogelijk ‘s werelds grootste dinosaurus ontdekt

dino

Wetenschappers hebben in Argentinië mogelijk de grootste dinosaurus die ooit geleefd heeft, ontdekt. Een voorzichtige schatting stelt dat de dino veertig meter lang was en het gewicht van veertien Afrikaanse olifanten had.

De onderzoekers deden hun ontdekking in Chubut, een zuidelijke provincie van Argentinië. Ze ontdekten er zeven gigantische plantenetende dinosaurussen die ongeveer 95 miljoen jaar geleden leefden. Ze behoren tot de sauropoda: grote dinosaurussen met lange nekken en staarten en een kleine schedel. Binnen de sauropoda is ook weer een onderverdeling te maken: de ontdekte dinosaurussen behoren tot de titannosauria, een groep die verschillende giganten kent.

Op de foto

Op de foto ziet u het dijbeen van één van de ontdekte dinosaurussen. Ernaast onderzoeker Pablo Puerta. De foto is gemaakt door José María Farfaglia.

De grootste?
De ontdekte dinosaurussen spannen zowel binnen als buiten die groep mogelijk de kroon. Op basis van de ontdekte resten schatten de onderzoekers dat de dinosaurussen zo’n veertig meter lang waren en ongeveer tachtig ton wogen. “De equivalent van meer dan veertien Afrikaanse olifanten samen,” benadrukt onderzoeker Luis Carballido. Als de schattingen kloppen, zijn dit de grootste dinosaurussen die – voor zover we weten – op aarde hebben rondgelopen. Onderzoekers waarschuwen echter dat er nog veel onderzoek nodig is alvorens we deze dino’s – die nog geen naam hebben – tot de grootste exemplaren uit kunnen roepen.

Wervels en tanden
De onderzoekers ontdekten veel nek- en rugwervels, maar ook fragmenten van staarten en voor- en achterpoten. De resten behoren waarschijnlijk aan zeven dinosaurussen toe. Het is aannemelijk dat de dino’s op de plek waar ze zijn aangetroffen, stierven. Hoe ze precies aan hun einde kwamen, is niet duidelijk. Mogelijk bevond zich hier een poeltje waar de dino’s in perioden van droogte samenkwamen om te drinken en kwamen ze vast te zitten in de modder. Naast de resten van deze grote dinosaurussen ontdekten de onderzoekers ook meer dan zestig tanden van vleesetende dinosaurussen. Mogelijk deden de vleeseters zich tegoed aan de resten van de grote dinosaurussen en gingen daarbij heel wat tanden verloren. “De huid en het vlees van deze giganten was hard.”

De opgravingen. Foto: MEF.

De vondst is – ongeacht of dit nu de grootste dinosaurussen op aarde zijn of niet – heel belangrijk. “Het is een paleontologische schat. Het zijn meerdere dino’s en de resten zijn praktisch intact en dat gebeurt niet vaak. Sterker nog: de resten van ons bekende gigantische titannosauria zijn vaak gefragmenteerd.”

De onderzoekers zetten hun studie nog even voort. Tot op heden is nog maar een klein deel van alle fossiele resten in het massagraf opgegraven. In de toekomst zullen de dinosaurussen ook een naam krijgen en zal er hopelijk meer duidelijkheid komen over hun werkelijke omvang.

"Descubren en Chubut el dinosaurio más grande del mundo" - MEF.org.ar
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door José María Farfaglia (via Facebook-pagina van MEF).