NASA brengt opwarming van de aarde in beeld

NASA heeft een animatie vrijgegeven die op overtuigende wijze laat zien dat de aarde wel degelijk flink is opgewarmd. De animatie is niet gebaseerd op absolute temperaturen, maar op afwijkingen. De wetenschappers bepaalden de gemiddelde temperaturen tussen 1951 en 1980 en laten in de animatie zien hoeveel warmer (of kouder) het gemiddeld in de periode ervoor en erna was.

De wetenschappers hebben er heel bewust voor gekozen om de gemiddelde afwijkingen niet per jaar, maar per vijf jaar te berekenen. Wanneer ze zich op individuele jaren hadden gericht, liggen fouten namelijk op de loer, zo legt onderzoeker Jim Hansen uit. De context gaat dan al snel verloren. “Het is niet belangrijk of 2010, 2005 of 1998 het warmste jaar ooit was. De onderliggende trend is het belangrijkst.”

En over die trend bestaan geen misverstanden. Zowel de gegevens van NASA’s Goddard Institute of Space Sciences, NOAA en het Engelse KNMI zijn helemaal met elkaar in lijn. Sinds 1880 zijn er diverse pieken en dalen waargenomen, maar de laatste decennia wint de opwarming van de aarde terrein en de laatste tien jaren zijn de warmste jaren die ooit werden gemeten.

Onderstaand filmpje brengt die trend op overduidelijke wijze in beeld. Maar is het overtuigend genoeg om klimaatsceptici van de troon te stoten?

"Animating a changing climate" - News.discovery.com