Negen nieuwe vogelspinnen ontdekt in Brazilië

Wetenschappers hebben in het oosten en midden van Brazilië maar liefst negen nieuwe soorten vogelspinnen ontdekt. De vogelspinnen leven allemaal in bomen en planten en zijn bijzonder kleurrijk.

“In plaats van de zeven soorten die we eerder in deze regio kenden, hebben we er nu zestien,” vertelt onderzoeker Rogério Bertani. Hoewel de negen nieuwe soorten allemaal tarantula’s zijn, verschillen ze in veel opzichten sterk van elkaar. Zo zijn er vier hele kleine tarantula’s bij: deze soorten gaan de boeken in als de kleinste soorten die in bomen leven.

Lange poten

Vogelspinnen die in bomen wonen, vindt u vooral in tropische gebieden zoals Afrika en het Caribisch gebied, maar ook in het zuiden en midden van Amerika en Azië. De vogelspinnen hebben een iets andere bouw: hun lichamen zijn dunner, hun poten zijn langer en de uiteinden van de pootjes zijn beter in staat om op verschillende oppervlakken stand te houden.

Kieskeurig
En dan is er ook nog een tarantula die bijzonder kieskeurig is. De vogelspin leeft alleen in bromelia’s. De tarantula leeft op bergtoppen waar bomen zeldzaam zijn. De bromelia voorziet de vogelspin van water en beschermt hem tegen zeer fel zonlicht.

Overeenkomsten
Toch hebben de vogelspinnen ook wel overeenkomsten. Zo zijn ze allemaal vrij kleurrijk, meldt het blad Zookeys. Prachtig om te zien, maar tegelijkertijd kan dat de soorten ook in gevaar brengen. Zo zijn dergelijke kleurrijke spinnen heel populair in dierenwinkels.

Links de Typhochlaena amma en rechts de Iridopelma katiae. Foto’s: Dr. Rogerio Bertani.

Dat er in één klap negen nieuwe soorten in Brazilië (maar buiten het Amazonegebied) zijn aangetroffen, is toch wel heel verrassend. Volgens de onderzoekers laat het zien dat er nog genoeg te ontdekken valt. Ook buiten de Amazone, in gebieden dicht bij mensen.

"9 colorful and endangered tree-dwelling tarantulas discovered in Brazil" - Zookeys (via Eurekalert.org)
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Dr. Rogerio Bertani.