Nieuw: batterij in de vorm van een doekje

Wetenschappers hebben voor het eerst een soort doekje ontwikkeld dat energie op kan slaan. En het werkt beter dan batterijen.

Volgens de onderzoekers zelf is het voor het eerst dat een membraan gebruikt wordt om energie op te slaan. Het resultaat mag er zijn: het ‘energiedoekje’ is heel zacht en kan zelfs opgevouwen worden.

Goedkoop
Als klap op de vuurpijl is het doekje ook nog eens goedkoper dan ‘gewone’ batterijen. Ook kan het doekje meer energie opslaan dan een oplaadbare batterij. Bovendien beschadigt het ‘energiedoekje’ ook nog eens minder snel.

Polymeer
Het membraan bestaat uit polymeer dat zich tussen twee metalen plaatjes bevindt. Hoe het doekje precies in elkaar steekt, hebben de wetenschappers niet bekend gemaakt. Dat heeft ongetwijfeld te maken met zakelijke belangen: de onderzoekers zijn op zoek naar commerciële mogelijkheden voor hun ontdekking.

“Met dit nieuwe membraan wordt de technologie om energie op te slaan toegankelijker, betaalbaar en is het mogelijk deze op grote schaal te produceren,” stelt onderzoeker Xie Xian. “Het is ook nog eens milieuvriendelijk.” Het membraan is deels namelijk gemaakt van organisch afval.

"New material claimed to store more energy and cost less money than batteries" - Gizmag.com
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig van de site NUS.edu.sg).