Nieuw bewijs dat dinosaurussen warmbloedig waren

dino-krokodil

Lange tijd dachten wetenschappers dat de enorme reptielen koudbloedig waren, maar de afgelopen jaren druppelen er steeds meer bewijzen binnen dat dit toch niet zo is.

Er zijn veel fossiele resten teruggevonden van dinosaurussen. Deze resten vertellen ons veel over deze reuzen. Bijvoorbeeld hoe een dinosaurus is gebouwd. Maar veel dingen worden in eerste instantie verzwegen, zoals of dino’s veren hadden en of zij koud- of warmbloedig waren.

Dinosaurussen werden altijd in de categorie ‘koudbloedig’ geplaatst. Dino’s hebben namelijk zogenoemde Lines of Arrested Growth (LAG). Deze lijnen zijn terug te vinden in de botten van dinosaurussen en doen denken aan de jaarringen van bomen. De lijnen ontstaan in seizoenen waarin de dieren het lastig hebben (bijvoorbeeld de winter of tijdens droogte) en hun groei door een gebrek aan voedsel stil komt te liggen. Onderzoekers stelden dat dieren die LAGs hadden, wel koudbloedig moesten zijn. In tegenstelling tot warmbloedige dieren, regelen koudbloedige dieren hun temperatuur niet zelf: deze wordt sterk beïnvloed door de temperaturen van de omgeving. En dat heeft gevolgen voor de groei, zo dachten onderzoekers. Maar later werd dit onderuit gehaald. Vorig jaar onderzochten wetenschappers botten van warmbloedige dieren. Tot hun verbazing troffen ze daar óók LAGs aan.

Klonen

Kunnen we dinosaurussen klonen? Lees er hier alles over!

Onvoldoende spierkracht
Nu hebben wetenschappers van de universiteit van Adelaide nieuw bewijs gevonden dat dinosaurussen warmbloedig waren. Professor Roger Seymour beweert dat koudbloedige dinosaurussen niet genoeg spierkracht zouden hebben om op andere dieren te jagen in het Mesozoïcum. Hij stelt dit in een paper in het wetenschappelijke blad PLOS One.

Als voorbeeld noemt Seymour zoetwaterkrokodillen. Een krokodil met een gewicht van 200 kilo heeft slechts 14% van de spierkracht van een zoogdier. Dit percentage daalt naarmate een krokodil zwaarder is. “Een koudbloedige krokodil heeft niet genoeg uithoudingsvermogen als warmbloedige zoogdieren”, beweert Seymour.

“Een krokodilachtige dinosaurus zou het nooit kunnen winnen van een zoogdierachtige dinosaurus van dezelfde grootte”, beweert Seymour. De onderzoeker vermoedt dat krokodilachtige dino’s daarom warmbloedig waren. Dit komt overeen met eerder bewijs dat Seymour vond, namelijk dat dinosaurussen actiever waren dan zoogdieren.

Doorslaggevend bewijs
Of dinosaurussen koud- of warmbloedig waren? Doorslaggevend bewijs is nog niet gevonden, maar wetenschappers komen langzaam maar zeker in de buurt van een antwoord.

"New evidence for warm-blooded dinosaurs" - Universiteit van Adelaide