Nieuw onderzoek verklaart waarom de één wel en de ander geen puistjes heeft

acne

De bacteriën die acne veroorzaken leven op ieders huid. En toch krijgt niet iedereen acne. Hoe kan dat? Nieuw onderzoek komt met een verklaring: de acne-bacteriën zijn onder te verdelen in slechte stammen (die acne veroorzaken) en goede stammen (die de huid beschermen).

De onderzoekers bestudeerden de bacteriën Propionibacterium acnes. Deze bacteriën leven diep in onze poriën en kunnen daar puistjes veroorzaken.

De wetenschappers verzamelden 49 mensen met puistjes en 52 mensen met een gezonde huid. Ze verwijderden wat bacteriën van de soort P. acnes van de huid van deze proefpersonen en legden de bacteriën onder de microscoop. Er bleken grote verschillen te zijn tussen de bacteriën die van gezonde en ongezonde huid kwamen. “Bij één op de vijf proefpersonen met acne troffen we twee unieke stammen van P. acnes aan die we zelden bij mensen met een gezonde huid tegenkwamen,” vertelt onderzoeker Noah Craft. Maar daar bleef het niet bij. “We waren heel opgewonden toen we een derde stam van P. acnes ontdekten die veel voorkomt in de gezonde huid, maar zelden wordt gevonden in de huid met acne,” vertelt onderzoeker Huiying Li. “We vermoeden dat deze stam een natuurlijke defensief mechanisme vormt dat de bacterie in staat stelt om aanvallers te identificeren en ze te vernietigen alvorens ze de bacteriële cel kunnen binnendringen en infecteren.”

Crème
Het onderzoek kan wel eens leiden tot een effectieve behandeling tegen acne. De onderzoekers denken dan bijvoorbeeld aan een crème die de ‘vriendelijke’ stam van P. acnes bevordert. “Deze P. acnes-stam kan de huid wel eens beschermen, net zoals de levende bacteriën in yoghurt de darmen beschermt tegen schadelijke bacteriën. De volgende stap is onderzoeken of een probiotische crème kan voorkomen dat slechte bacteriën de huid aanvallen en dus puistjes nog voor ze ontstaan, kan bestrijden.”

Maar het onderzoek biedt meer mogelijkheden. Zo kan het bijvoorbeeld leiden tot een simpele huidtest die kan voorspellen of iemand later last zal krijgen van acne.

"UCLA study could explain why some people get zits and others don't" - University of California - Los Angeles Health Sciences (via Eurekalert.org)
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Wirawat Lian-udom (cc via Flickr.com).