Nieuwe aanpak stoomt superschoon waterstof klaar voor grote doorbraak

water

Engelse wetenschappers hebben een manier bedacht om op grote schaal, goedkoop en veilig waterstof te produceren. En daarmee lijkt deze milieuvriendelijke brandstof nu eindelijk aan zijn grote doorbraak te kunnen beginnen.

Waterstof is een veelbelovende brandstof. Zo kan deze (op papier) gemakkelijk geproduceerd worden en wel door water te splitsen in waterstof en zuurstof. Daarnaast is de brandstof ook nog eens zeer milieuvriendelijk: bij de verbranding van waterstof komen geen vervuilende stoffen vrij.

Lastig en vies
Ondanks dat waterstof daarmee zeer veelbelovend is, heeft de brandstof de grote doorbraak nog niet doorgemaakt. Dat heeft meerdere redenen. Zo is de huidige manier waarop wetenschappers waterstof uit water halen, niet ideaal. Onderzoekers verwijderen het waterstof en de zuurstof tegelijkertijd en daardoor bestaat de kans op explosies. Ook wordt voor het ‘maken’ van waterstof gebruik gemaakt van elektrisch energie die vaak door fossiele brandstoffen wordt opgewekt. Zo schoon is deze waterstof dus niet.

Auto

Heeft de waterstofauto de toekomst? Lees er hier alles over!

Planten
Om de manier waarop waterstof nu wordt gewonnen, te verbeteren, richtten Engelse wetenschappers zich op…de plant. Planten zijn in staat om de energie van de zon te gebruiken om watermoleculen op verschillende momenten en op verschillende plekken in de plant te scheiden in waterstof en zuurstof. Wetenschappers keken het kunstje af en melden in het blad Nature Chemistry dat het ze gelukt is om de vaardigheid van planten na te apen en op een schone, goedkope en veilige manier waterstof te produceren.

ECPB
Ze haalden de waterstof uit het water met behulp van een ECPB. ECPB staat voor Elektron-Coupled Proton Buffer. Wanneer een elektrische stroom door het water loopt, komt de zuurstof vrij en verzamelt de ECPB de protonen en elektronen die gegenereerd worden. “We kunnen deze opgeslagen protonen en elektronen vervolgens gebruiken om op een moment dat wij dat willen, waterstof te produceren,” vertelt onderzoeker Mark Symes. “Dat stelt ons in staat om puur waterstof op verzoek te produceren.”

“Wat wij ontwikkeld hebben, is een systeem voor het op industriële schaal veel goedkoper en veiliger produceren van waterstof,” zo vat Symes het onderzoek kort samen. “Op dit moment is een groot deel van de industriële productie van waterstof gebaseerd op energie uit fossiele brandstoffen, maar als we de elektriciteit op laten wekken door de zon, wind of golven kunnen we een bijna honderd procent schone bron van energie creëren.” En dat biedt hoop voor landen die in de toekomst een energietekort voorzien en/of hun CO2-uitstoot terug willen dringen.

"Plants provide blueprint for cheap green energy" - Gla.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door A Guy Taking Pictures (cc via Flickr.com).