Nieuw inzicht in het ontstaan van migraine

Hoofdpijjn

Ligt er binnenkort een medicijn tegen migraine in de schappen van de supermarkt? Wellicht! Wetenschappers hebben nieuwe ontdekkingen gedaan, waardoor migraine beter doorgrond kan worden. Dit is een veelvoorkomende ziekte, die moeilijk te onderzoeken is. In het grootste onderzoek tot nu toe vond het team vijf genetische gebieden die voor het eerst gelinkt zijn aan het ontstaan van een migraineaanval.

Het team onderzocht 29 verschillende studies naar genomen, waarbij meer dan 100.000 monsters van migrainepatiënten bij betrokken waren. Daaruit blijkt dat een aantal regio’s die gevoelig zijn voor het ontstaan van een aanval, dicht bij een netwerk van genen lagen, gevoelig voor oxidatieve stress. Dit is een stofwisselingstoestand die resulteert in het disfunctioneren van cellen. De onderzoekers denken dat veel van de genen in de genetische gebieden geassocieerd met migraine met elkaar ineensluiten. Dit zou de interne regulatie van weefsel en cellen in de hersenen verstoren en dit veroorzaakt vervolgens een aantal symptomen van een aanval.

Grootschalig
Anders dan anders was het onderzoek dit keer grootschalig. Hieruit blijkt nu dat dit de beste manier is om tot inzichten te komen bij een neurologische ziekte als migraine en epilepsie. Beide ziektes bleken keer op keer lastig te onderzoeken, want tussen de aanvallen door is een patiënt gezond. De onderzoekers denken dat zij niet tot deze resultaten waren gekomen bij een kleiner onderzoek.

“We zouden geen ontdekkingen hebben gedaan wanneer wij een kleinere groep van individuelen hadden onderzocht,” zegt Dr. Gisela Terwindt, een van de schrijvers van het onderzoek. “Door deze grootschalige methode van het bestuderen van meer dan 100.000 monsters van gezonde mensen en mensen met migraine zijn we in staat om de desbetreffende genen te vinden en deze verder te onderzoeken in het lab”.

Het team vond ook nog 134 andere genetische zones die mogelijk gelinkt zijn aan migraine. Echter is hier het bewijs nog te zwak voor. Verder onderzoek moet dit laten blijken.

"Getting to grips with migraine" - sanger.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Melissa Baldwin (cc via Flickr.com).