Nieuwe kikker ontdekt in New York

Niet al te ver van het Vrijheidsbeeld hebben wetenschappers een hele nieuwe kikkersoort ontdekt. Een bijzondere vondst.

Met grote regelmaat worden er kikkers ontdekt. Onlangs nog in een tropisch woud bijvoorbeeld. Maar een kikker in een stad ontdekken: dat is toch redelijk zeldzaam.

Verkeerde naam
Naar schatting woont de kikker – die nog geen naam heeft – al zo’n 100 jaar in de stad, zo schrijven de onderzoekers in het blad Molecular Phylogenetics and Evolution. In al die jaren zagen biologen de kikker heus niet over het hoofd: ze gaven hem alleen een verkeerde naam. Ze dachten dat het een vrij veel voorkomende luipaardkikker was. “Het is heel verrassend dat een nieuwe soort als deze in dit gebied zolang niet herkend werd,” merkt onderzoeker Jeremy Feinberg op.

Raar geluid
Feinberg wist zodra hij de stadse kikker hoorde dat het wel om een nieuwe soort moest gaan. In tegenstelling tot de luipaardkikker heeft de nieuwe soort geen lange kreten, maar klinken zijn gekwaakte kreten juist kort. Ook herhaalt hij de korte kreten veelvuldig. “Toen ik deze kikkers voor het eerst hoorde, wist ik dat het anders was. Ik wist dat er iets niet klopte.”

De nieuwe soort. Foto: Brian Curry / Rutgers University.

DNA
Met behulp van DNA kon vervolgens worden vastgesteld dat het inderdaad een nieuwe soort kikker is. Het DNA sprak boekdelen: de kikker is heel anders dan de luipaardkikker. Toch zien de twee er vrijwel hetzelfde uit.

Het onderzoek bewijst dat het mogelijk is om zelfs in een grote stad als New York nieuwe soorten te ontdekken. Doordat we weten dat ook dit kikkertje zich in de stad ophoudt, kunnen er indien nodig maatregelen worden getroffen om niet alleen de luipaardkikker, maar ook deze kikker tegen de ondergang te behoeden. Want alleen als we kikkers kennen, kunnen we ze tenslotte beschermen.

"Hiding in Plain Sight: Rutgers Scientist Discovers New Frog Species in New York and New Jersey" - Rutgers.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jonathan Brierley (cc via Flickr.com).