Nieuwe soort ontdekt op Vietnamese menukaart

Een populair Vietnamees menu blijkt een door wetenschappers nog onontdekte hagedis te bevatten. Het diertje – de Leiolepis ngovantrii – wordt al jaren door de Vietnamezen geserveerd en het was dan ook in een restaurant dat de onderzoekers het dier ontdekten. Voorlopig zijn er ondanks de hongerige monden nog genoeg hagedissen: de dieren klonen zichzelf namelijk.

“De Vietnamezen eten deze (hagedissen, red.) al een tijdje,” weet onderzoeker L. Lee Grismer. Hij hielp zijn Vietnamese collega’s om de nieuwe soort te identificeren. Dat laatste viel nog niet mee. Grismer sprong in het vliegtuig, maar tegen de tijd dat hij in Vietnam aankwam, had de dronken restauranthouder de laatste hagedissen toch al geserveerd.

Hetzelfde
Gelukkig hadden andere restaurants nog enkele dieren over en konden er zelfs in het wild nog hagedissen worden gevangen. Uiteindelijk hadden de onderzoekers 70 hagedissen te pakken. Opvallend genoeg waren het allemaal vrouwtjes en zagen ze er ook allemaal vrijwel hetzelfde uit.

Maagdelijk
De onderzoekers concluderen dan ook dat deze soort geen mannetjes nodig heeft. De vrouwtjes planten zich op maagdelijke wijze voort. Heel zeldzaam is dat nu ook weer niet: ongeveer één procent van de hagedissen is daartoe in staat.

Hoewel de soort nog veelvuldig in het wild voorkomt, is deze toch in het nadeel, weet onderzoeker Grismer. Door het klonen ontstaan dieren die genetisch sterk op elkaar lijken en dat maakt ze kwetsbaar.

Foto: Lee Grismer