Nieuwe vogel ontdekt in hoofdstad van Cambodja

cambodja-1

Een team van wetenschappers heeft een nieuwe vogel gespot in Phnom-Penh, de hoofdstad van Cambodja. Het is opvallend dat de onderzoekers deze vogel aantroffen in deze drukke stad. Normaal gesproken worden de meeste nieuwe vogelsoorten voornamelijk in afgelegen gebieden ontdekt.

De Cambodjaanse kleermakervogel (Orthotomus chaktomuk) is één van de twee vogelsoorten die enkel in Cambodja voorkomen. De andere vogelsoort is de Cambodjaanse lachende lijster, die tot op heden enkel gespot is in het afgelegen Cardamomgebergte.

cambodja-2Cambodjaanse kleermakervogel
De kleine grijze vogel is te herkennen aan zijn rosse pet en een zwarte keel. De Cambodjaanse kleermakervogel heeft tevens een luide roep. De vondst van de onderzoekers staat in Forktail, de online uitgave van het blad van de Oriental Bird Club.

Rode lijst
De onderzoekers willen dat de nieuwe vogelsoort direct op de rode lijst van het International Union for the Conservation of Nature wordt geplaatst. Het leefgebied van de Cambodjaanse kleermakervogel wordt namelijk bedreigd door de expansie van Phnom-Penh en nabij gelegen plaatsen. Ook de opkomst van landbouw in Cambodja zorgt ervoor dat het leefgebied van de vogel – dichtgegroeide, vochtige laaglanden – krimpt.

Buitengewone ontdekking
“De ontdekking van deze vogelsoort in een grote stad – slechts 30 minuten van mijn huis – is buitengewoon”, vindt onderzoeker Simon Mahood van de Wildlife Convservation Society. “Deze ontdekking toont aan dat er nog veel meer nieuwe vogelsoorten te ontdekken zijn op onverwachte plaatsen.”