Nieuwe worm ontdekt en vernoemd naar Yoda

Het wormpje leeft op een plaats hier ver vandaan. En daar houden de overeenkomsten met Yoda wel zo’n beetje op: het beestje is namelijk niet groen (maar paars) en praat ook niet, laat staan op zo’n bijzondere wijze als Yoda. Maar toch hebben wetenschappers de worm naar de groene Star Wars-held vernoemd.

De onderzoekers troffen de worm op flinke diepte in de Atlantische Oceaan aan. Het dier leeft op zo’n 2500 meter diepte en heeft voluit de naam Yoda purpurata gekregen.

Yoda
Maar hoe kwamen de onderzoekers er nu bij om deze worm naar Yoda te vernoemen? Wat als eerste opvalt wanneer u de worm ziet, zijn de twee enorme lippen aan beide zijden van het hoofd van de worm. Ze deden de onderzoekers denken aan de twee flaporen van Yoda. En al snel had de worm een bijnaam die later ook fraai verwerkt werd in zijn Latijnse naam.

…wetenschappers onlangs een robotworm hebben ontwikkeld die zelfs doorkruipt wanneer u erop gaat staan?

Torquaratoridae
Naast de Yoda-worm werden nog twee nieuwe soorten wormen ontdekt. Ze behoren allemaal tot de familie Torquaratoridae. De andere twee wormen zijn wit en oranje en hebben respectievelijk de naam Allapasus isidis en Tergivelum cinnabarinum gekregen. Hun namen zijn lang niet zo spannend als die van Yoda purpurata. A. isidis is vernoemd naar een onderwatervoertuig dat op afstand bestuurd kan worden en de naam Isis draagt. T. cinnabarinum is vernoemd naar een roodgekleurd mineraal.

De onderzoekers zijn blij met hun ontdekking. “Het is zo’n tien jaar geleden dat de eerste Torquaratoridae-worm in de Stille Oceaan werd ontdekt en nu hebben we drie nieuwe soorten ontdekt in de Atlantische Oceaan,” vertelt onderzoeker Monty Priede. “Het lijkt erop dat we in de diepe wateren nog genoeg verschillende soorten gaan vinden.” De wormen zijn bovendien heel interessant, omdat ze ons meer kunnen vertellen over de evolutie van gewervelde dieren. “De wormen in diepe wateren in het bijzonder laten zien hoe een primitief dier met enkele eigenschappen van een ongewervelde, maar zonder staart of ledematen zich met behulp van spieren over de bodem van de zee kan verplaatsen om voedsel te verzamelen en boven de zeebodem kan drijven om nieuwe plaatsen te vinden waar hij kan eten. Hoewel de wormen niet echt een missend puzzelstukje in onze eigen evolutie zijn, kunnen ze ons wel inzicht geven in hoe de levensstijl van onze verre voorouders er mogelijk uitgezien heeft.”

"May the force be with them" - Abdn.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door David Shale.