Nieuwe, zeer gedetailleerde afbeelding van ‘naakt’ Antarctica

antarctica

Wie aan Antarctica denkt, denkt aan een dikke laag ijs. Maar onder dat ijs bevindt zich een heus continent. Wetenschappers hebben nu een nieuwe afbeelding van dat verborgen continent gemaakt en deze is gedetailleerder dan ooit. Til de ijzige deken die Antarctica bedekt op en kijk wat eronder zit!

Het is niet voor het eerst dat onderzoekers het continent onder het pak ijs in beeld brengen. Maar we komen steeds meer over het continent te weten en dus was het tijd voor een nieuwe afbeelding. En het nieuwe exemplaar is op allerlei fronten een hele verbetering: de resolutie is beter en de afbeelding is gedetailleerder.

Onder de ijzige deken gaat een zeer grillig landschap schuil. Afbeeldingen: NASA's Goddard Space Flight Center.
Onder de ijzige deken gaat een zeer grillig landschap schuil. Afbeeldingen: NASA’s Goddard Space Flight Center.

Om de nieuwe afbeelding te kunnen maken, hebben onderzoekers uit tal van gegevens geput. Zo werd er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van gegevens die de afgelopen vijftig jaar tijdens meer dan 200 vluchten over Antarctica zijn verzameld. Tijdens deze vluchten werden op zo’n 25 miljoen verschillende punten de dikte van het ijs gemeten. Ook is er gebruik gemaakt van satellietbeelden en gegevens die op locatie zijn verzameld.

classid=”clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000″
width=”600px”
height=”350px”>

Helaas, uw apparaat ondersteunt geen Flash.

In detail

Bekijk de nieuwe kaart hier op groter formaat.

Natuurlijk is het fantastisch om te zien wat er onder de ijzige deken schuilgaat. Maar: dat is niet de enige reden waarom onderzoekers deze nieuwe afbeelding hebben ontwikkeld. Wetenschappers willen graag achterhalen hoe Antarctica op het veranderende klimaat gaat reageren. Maar dat is lastig te voorspellen als we niet goed weten hoe dik het ijs op alle plaatsen is en wat zich precies onder het ijs bevindt. Deze gedetailleerde kaart van het continent biedt meer duidelijkheid daarover. “Het zal een belangrijke bron van informatie zijn voor de volgende generatie mensen die modellen van de ijskap gaan maken,” voorspelt onderzoeker Peter Fretwell. Deze modellen geven ons inzicht in hoe de ijskappen gaan reageren op veranderingen in de temperatuur van de lucht en de oceaan. “Om de dynamische reactie van de ijskappen op de veranderende omstandigheden accuraat te simuleren moeten we heel gedetailleerd weten welke vorm en structuur de grond eronder heeft,” voegt onderzoeker Michael Studinger toe. Die vorm en structuur bepaalt namelijk hoe ijs zich beweegt. Zo zal ijs zich sneller bewegen als de onderliggende grond afloopt, terwijl een heuveltje ijs af kan remmen of zelfs tijdelijk tot stilstand kan dwingen.

"NASA's IceBridge Mission Contributes to New Map of Antarctica" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA's Goddard Space Flight Center.