Ons laatste lichaamshaar blijkt toch nuttig!

Waar zijn die laatste haren op onder meer de benen goed voor? Wetenschappers zijn er nu eindelijk uit!

In vergelijking met apen valt onze beharing wel mee. Maar toch hebben wij mensen nog redelijk wat haren. En dan hebben we het niet alleen over terminaal haar: haar op de benen, in de schaamstreek, onder de oksels, enzovoort. Nee, dan gaat het ook over het vellushaar: die kleine, dunne haartjes die eigenlijk overal groeien. Als u dat haar ook meerekent, hebben we nog best wel wat lichaamshaar. Maar waarom eigenlijk?

…onlangs een cel is ontdekt die haar aanmoedigt om te groeien?

Haar heeft natuurlijk wel een functie. Zo houdt het ons warm. Maar tegenwoordig hebben we daar toch kleding voor. En daarmee is de functie voor terminaal haar en vellushaar toch een beetje vervallen? Wetenschappers tonen in het blad Biology Letters aan van niet.

Ze bedachten dat het haar ons misschien wel kon helpen om parasieten op afstand te houden. Om die hypothese te testen, verzamelden ze een aantal proefpersonen en lieten er bedwantsen op los. Uit de experimenten blijkt dat bedwantsen dankzij ons lichaamshaar langer moeten zoeken naar een geschikt plekje om bloed af te tappen. En daardoor hebben mensen meer tijd om ze op te merken en er een stokje voor te steken.

"Human fine body hair enhances ectoparasite detection" - Royalsocietypublishing.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Svdmolen (via Wikimedia Commons).