Onzichtbaarheidsmantel beschermt bij aardbeving

Wetenschappers tonen aan dat ‘onzichtbaarheidsmantels’ gebouwen tijdens een aardbeving kunnen beschermen.

Wie denkt aan een onzichtbaarheidsmantel denkt in eerste instantie toch aan een manier om zichzelf onzichtbaar te maken. Maar de mantel heeft meer mogelijkheden, zo schrijven onderzoekers in het blad Proceedings of the Royal Society A. Onderzoeker William Parnell en zijn team ontdekten dat het in theorie mogelijk is om structuren met behulp van zo’n ‘onzichtbaarheidsmantel’ te beschermen tegen bevingen.

…onzichtbaarheidsmantels nu ook in 3D werken?

Golven
Wanneer gepoogd wordt om dingen onzichtbaar te maken, dan heeft dat alles te maken met licht. Licht stelt ons namelijk in staat om te zien. Maar zoals u weet, bestaat licht uit golven. En ook tijdens een beving komen golven vrij. Door gebouwen van een ‘mantel’ te voorzien, ‘zien’ deze golven het gebouw niet en brengen ze het geen schade toe.

Kernreactor
Zo’n mantel zou zeer geschikt zijn voor gebouwen die tijdens een beving voor grote problemen kunnen zorgen. Denk bijvoorbeeld aan een kernreactor.

Zoals gezegd beperken de experimenten van de wetenschappers zich nu nog tot de theorie. Toch hoeft de onzichtbaarheidsmantel echt geen verre sciencefiction te zijn, zo meent Parnelle. Hij wijst erop dat er grote vorderingen zijn gemaakt. “Vijf of zes jaar geleden begonnen wetenschappers met lichtgolven en de laatste jaren zijn we gestart met andere soorten golven. Dit onderzoek heeft aangetoond dat we echt in staat zijn om de richting en snelheid van elastische golven te bepalen. Dat is belangrijk, want we willen deze golven in verschillende situaties sturen, in het bijzonder in nano-toepassingen zoals in elektronica bijvoorbeeld. Als de theorie kan worden opgeschaald naar grotere objecten dan kan deze ook gebruikt worden om mantels te creëren die gebouwen en structuren beschermen.”

"‘Invisibility’ cloak could protect buildings from earthquakes" - Manchester.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Natsuko Kadoyama (cc via Flickr.com).