Ook India heeft nu een ruimtesonde rond Mars cirkelen

isro

Feest in India: het is het land gelukt om een ruimtesonde in een baan rond de rode planeet te plaatsen. De Indiase orbiter arriveerde vannacht bij Mars en bewijst dat India ook op het gebied van ruimtevaart tot grote dingen in staat is.

Met de aankomst bij Mars is een einde gekomen aan een reis die zo’n tien maanden geleden begon. De missie bewijst dat India in staat is om een ruimtesonde naar Mars te sturen. En het land is in goed – maar beperkt – gezelschap. Tot op heden is dat naast India enkel de Verenigde Staten, de voormalige Sovjet-Unie en de Europese ruimtevaartorganisatie gelukt.

…de Indiase Marsorbiter een eigen Twitterkanaal heeft? Hier kun je de verrichtingen van de orbiter op de voet volgen.

Hoewel de Indiase Marsorbiter zijn belangrijkste doel – aankomen bij Mars – dus eigenlijk al behaald heeft, is de missie nog lang niet ten einde. Aan boord van de orbiter bevindt zich onder meer een camera en enkele wetenschappelijke instrumenten. Het is de bedoeling dat de sonde foto’s gaat maken van Mars en de manen Deimos en Phobos. Ook hoopt India de hoeveelheid methaan in de Martiaanse atmosfeer vast te kunnen stellen.

Mars mag zich verheugen in groeiende aardse aandacht. Zo cirkelen er inmiddels al diverse orbiters rond de rode planeet en rijden er op het oppervlak van Mars zelfs rovers rond. Deze week arriveerden er maar liefst twee orbiters bij de rode planeet: naast de India’s orbiter stuurde ook NASA met succes een ruimtesonde naar de rode planeet.

"Mars Orbiter Mission" - ISRO.org
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door ISRO.