Ook vissen zijn in staat tot samenwerking

vis1

Wetenschappers hebben ontdekt dat sommige vissen nauw met elkaar samenwerken: wanneer de ene konijnvis eet, staat de andere konijnvis op wacht.

Het is een unieke ontdekking. Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat bijvoorbeeld vogels en zoogdieren tot een dergelijke samenwerking in staat waren, maar gedacht werd dat het vissen boven de pet ging. Het vraagt namelijk om complexe cognitieve en sociale vaardigheden waarvan aangenomen werd dat vissen ze niet bezaten.

De ene konijnvis houdt de wacht, terwijl de andere konijnvis eet. Afbeelding: Jordan Casey.
Op wacht
Maar we moeten die aanname herzien, zo stellen onderzoekers nu. Ze hebben ontdekt dat konijnvissen wel degelijk met elkaar samenwerken. “We ontdekten dat tweetallen konijnvissen hun activiteiten vrij strikt op elkaar afstemmen en zo de veiligheid van hun jagende partner garanderen,” stelt onderzoeker Simon Brandl. “In andere woorden: de één staat op wacht, terwijl de ander eet.”

Wederkerigheid
Het lijkt erop dat er sprake is van wederkerigheid: vis A houdt de wacht voor vis B en gaat ervan uit dat vis B later de wacht houdt terwijl hij eet. “Er is lang gediscussieerd over de vraag of een samenwerking gebaseerd op wederkerigheid kan bestaan in dieren die niet de cognitieve en sociale vaardigheden hebben die mensen en enkele vogelsoorten en primaten hebben,” stelt Brandl. “Door aan te tonen dat vissen – die doorgaans gezien worden als koude, niet sociale en niet intelligente organismen – in staat zijn tot een samenwerking gebaseerd op wederkerigheid, laten we zien dat samenwerken niet zo exclusief is als werd aangenomen.”

De onderzoekers pleiten voor nader onderzoek en een andere kijk op de vis. “Dit kan ook betekenen dat we vissen op een andere manier moeten gaan bestuderen en behandelen.”

"I’ve got your back – fishes really do look after their mates!" - Coralcoe.org.au
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jordan Casey.