Oude bloedstamcellen worden weer jong

Wetenschappers hebben oude bloedstamcellen weer jong gemaakt. Een doorbraak die ouder worden plezieriger kan maken.

Bloedstamcellen ontstaan in het beenmerg en maken onze rode en witte bloedcellen en bloedplaatjes aan. Ze zijn dan ook van cruciaal belang. Wanneer we ouder worden, nemen ze in aantal toe, maar tegelijkertijd werken ze niet meer zo goed. Het resultaat: ouderen zijn vatbaarder voor infecties en ziekten.

Het kan wel!
Lang werd gedacht dat we daar niets aan konden doen. Het functioneren van bloedstamcellen was niet te beïnvloeden, laat staan dat we de klok terug konden draaien en de bloedstamcellen konden ‘verjongen’. Wetenschappers schrijven nu in het blad Cell Stem Cell dat het toch mogelijk is om de bloedstamcellen jong te houden.

…de embryonale stamcel de snelste cel ooit is?

Muizen
Ze baseren hun conclusie op experimenten met muizen. De onderzoekers stelden vast dat het proteïne Cdc42 het moleculaire proces dat ervoor zorgt dat bloedstamcellen ouder worden, regelt. Door het af te remmen, gaan oude bloedstamcellen weer functioneren alsof ze nog heel jong zijn. Het is nog niet helemaal duidelijk in hoeverre de resultaten straks ook bij mensen kunnen worden behaald. De onderzoekers gaan eerst nog nadere onderzoeken onder muizen uitvoeren. Later hopen ze in het laboratorium ook met menselijke bloedstamcellen te gaan experimenteren.

Maar zelfs als deze methode niet direct geschikt is voor mensen kunnen we er toch veel van leren. Dat stelt onderzoeker Hartmut Geiger. Wellicht helpt het onderzoek ons in de toekomst om veroudering tegen te gaan of in ieder geval prettiger te maken. “Ouder worden is heel interessant, deels omdat we niet weten hoe we ouder worden,” stelt de wetenschapper. “Onze resultaten wijzen op een nieuwe en belangrijke rol voor Cdc42. We weten dat de veroudering van bloedstamcellen de reactie van het immuunsysteem verzwakt en dat draagt weer bij aan ziekten als bloedarmoede en kan wel eens de oorzaak zijn van versleten weefsel in diverse delen van het lichaam.” Studies als deze helpen ons om een beter beeld te krijgen van de moleculaire processen die aan ouderdom ten grondslag liggen. En die processen kunnen we straks wellicht aanpakken, waardoor mensen op leeftijd langer gezond kunnen blijven.

"Aged Hematopoietic Stem Cells Rejuvenated to be Functionally Younger to be Functionally Younger" - Cincinnatichildrens.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Zanthia (cc via Flickr.com).