Oudste levende organisme op aarde gevonden

Dat schrijven de wetenschappers in het blad PLoS ONE. De onderzoekers wilden achterhalen hoe groot en hoe oud het zeegras Posidonia oceanica nu precies kon worden. Daarvoor bestudeerden ze het zeegras in het Mediterrane gebied. Het gebied waarin ze onderzoek deden, was vrij groot: zo’n 3500 kilometer lang.

Klonen
Het zeegras plant zich op twee manieren voort: seksueel en aseksueel. Dat laatste doet het zeegras door klonen van zichzelf te creëren. De onderzoekers hebben nu ontdekt dat één organisme tot wel 15 kilometer groot kan worden en een massa van 6000 ton kan hebben. Uit het onderzoek blijkt ook dat het zeegras tienduizenden en misschien zelfs meer dan honderdduizend jaar oud is.

…wetenschappers onlangs mos aantroffen dat zich al 50.000 jaar aseksueel voortplant?

Competent
Het zeegras weet dankzij klonen de kwaliteit hoog te houden, zo legt onderzoeker Carlos Duarte in een persbericht uit. “Organismen die zich klonen hebben de buitengewone vaardigheid om enkel zeer competente genen door te geven.” Organismen die zich enkel seksueel voortplanten, kunnen dat niet. “Zelfs de meest competente genotypes van organismen die zich enkel seksueel voort kunnen planten gaan met elke generatie verloren.”

Meer onderzoek
Dat het zeegras het al zo lang met deze specifieke genen vol weet te houden is opvallend. Zeker omdat de omstandigheden waarin het zeegras de afgelopen millennia heeft geleefd natuurlijk niet altijd hetzelfde zijn geweest. Nader onderzoek moet uitwijzen hoe het zeegras zich toch heeft weten te redden.

Overigens gaat het op dit moment niet zo goed met het stokoude zeegras. Sinds twintig jaar neemt het wereldwijd jaarlijks met ongeveer vijf procent af. En wetenschappers zijn bang dat het veranderende klimaat het superoude zeegras fataal gaat worden.

"Sea monster is world's oldest living thing" - News.uwa.edu.au
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door albert kok (via Wikimedia Commons).
  • Martin Lelystad

Onderzoekers hebben zeegras ontdekt dat tienduizenden en misschien zelfs meer dan 100.000 jaren oud is.???? De mens bestaat al langer, maar die leeft niet?

• rOB

Jij kent iemand die ouder dan 100.000 jaar is?

Ja, God natuurlijk! :D Die heeft immers de aarde geschapen! :P

• de boer

bijna goed!

• F.Klomp

-.- Ze bedoelen dat het enkele organisme wel 100.000 jaar oud is. Niet het soort! Slimmerik…

• Bertus

Een soort waar 1 “individu” 100.000 jaar oud is kan worden en toch maken onderzoekers zich zorgen dat de opwarming het organisme fataal kan worden….. WTF wanneer laten onderzoekers nou eens het menselijke begrip van bestaan ed los? Als 1 van hun al 100.000 jaar kan bestaan betekent t voor mij dat ze al 100 duizenden jaren op de zee bodem leven. Ze passen zich dus al duizenden jaren aan aan een veranderende aarde. Dat houd in ijstijden ed en nu gaan mensen zich druk maken voor een gras soort wat zich duidelijk makkelijk aanpast? Damn wat kortzichtig.

• Bertus

“voor een gras soort” bedoel ik uiteraard :  om een gras soort

Noot van de redactie: wij vinden het leuk als je een reactie plaatst! Het enige wat we vragen is dat je het beschaafd en on-topic houdt. Reacties die niet aan deze regels voldoen, worden verwijderd.