Oudste wijnmakerij gevonden in Armeense grot

In een Armeense grot is de oudste wijnmakerij gevonden. In dezelfde grot vonden wetenschappers vorig jaar de oudste leren schoen ooit. Archeologen hebben een oude wijnpers gevonden, die werd gebruikt om druiven te stampen. Daarnaast troffen zij wijnbekers en fermentatievaten aan. Uit een koolstofdatering blijkt dat de wijnpers ruim zesduizend jaar oud is.

“Voor het eerst hebben we een goed beeld van hoe voorouders wijn maakten”, zegt archeoloog Gregory Areshian van de universiteit van Californië.

Wijn maken
Hoe werd de wijn eigenlijk gemaakt? Op een hele ouderwetse manier: door druiven met de voeten te stampen. Sap van de vertrapte druiven werd opgeslagen in vaten om te fermenteren. Vervolgens werd de wijn opgeslagen in wijnvaten. De grot is een perfecte opslagplaats voor wijn: het is er namelijk koel en droog.

…de eerste alcoholische drank waarschijnlijk per ongeluk is ontstaan?

Bewijzen
De archeologen zijn er zeker van dat de wijnpers werd gebruikt om rode wijn te maken. Zij troffen namelijk sporen van malvidine aan, een pigment dat verantwoordelijk is voor de kleur van rode wijn. “Malvidine is de beste chemische indicator dat er ooit wijn aanwezig was”, zegt Areshian. Daarnaast vonden de archeologen wijnsteenzuur, een organische verbinding die aanwezig is in druiven.

Oudste wijnmakerij
Hoewel er al oudere sporen van wijn gevonden zijn in Iran (7.000 jaar oud), is er nog nooit eerder een oudere wijnmakerij gevonden. De Armeense ontdekking laat zien dat wijn 6.000 jaar geleden op grote schaal werd geproduceerd.