Papegaai praat met zijn tong

Ze hebben geen lippen of tanden, maar kunnen toch praten. En dat komt doordat ze daar hun tong voor gebruiken, zo blijkt uit onderzoek.

Papegaaien kunnen heel menselijk klinken. En menig onderzoeker kan u vertellen hoe bijzonder dat eigenlijk is. Want pratende mensen gebruiken nogal wat lichaamsdelen die papegaaien niet hebben. Tanden bijvoorbeeld. En lippen.

Hoe?
De papegaai moet het zonder die delen stellen, maar toch doet zijn spraak soms niet voor die van mensen onder. Rara, hoe kan dat? Wetenschappers zochten het uit en doen in het blad The Journal of Experimental Biology verslag.

…de edelpapegaai soms al haar zonen doodt?

Parkiet
Ze bestudeerden hiervoor een papegaaiachtige: de monniksparkiet. De vogel kan praten, maar niet heel erg goed. De onderzoekers maakten röntgenbeelden van ‘pratende’ parkieten. Terwijl de parkieten spraken, bleken ze hun tong naar boven en naar beneden te bewegen (bekijk de beelden hier). En dat is uniek.

Papegaaiachtigen – waaronder ook de parkiet – hebben een hele gespierde tong. Die hebben ze in eerste instantie ontwikkeld om hun omgeving te verkennen en voedsel te hanteren. Maar blijkbaar heeft deze tong er een functie bijgekregen en helpt deze papegaaiachtigen om de spraak van de mens na te doen en duidelijk te articuleren.

"Video: How Parrots Talk" - News.sciencemag.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jim Lynch (cc via Flickr.com).