Pesticide DDT vergroot mogelijk de kans op Alzheimer

ddt

Nieuw onderzoek suggereert dat de pesticide DDT de kans op Alzheimer kan vergroten en ervoor kan zorgen dat het ziektebeeld ernstiger is. De studie benadrukt nog eens dat ook omgevingsfactoren een cruciale rol kunnen spelen in het ontstaan van zogenoemde neurodegeneratieve aandoeningen.

De onderzoekers trekken hun conclusie nadat ze het bloed van mensen met een vergevorderd stadium van Alzheimer vergeleken met het bloed van gezonde mensen. Uit het onderzoek bleek dat het bloed van mensen met Alzheimer meer DDE – het chemische stofje dat overblijft nadat DDT is afgebroken – bevatte. De hoeveelheid DDE in het bloed van mensen met Alzheimer was maar liefst bijna vier keer groter dan de hoeveelheid DDE in het bloed van de mensen die geen Alzheimer hadden.

Over DDT

Uit eerder onderzoek naar DDT is al gebleken dat de pesticide – die voornamelijk gebruikt wordt om insecten te bestrijden – slecht is voor het milieu. In veel landen wordt de pesticide dan ook al niet meer gebruikt. Ook in Nederland wordt de pesticide sinds 1973 niet meer benut. Desalniettemin hebben veel mensen de pesticide nog wel in hun bloed zitten, aangezien het decennia kan duren voor deze in het milieu is afgebroken. Bovendien is de pesticide nog lang niet in alle landen verboden en kunnen mensen dus nog steeds met de pesticide in aanraking komen als ze producten uit die landen eten.

Ook blijkt uit het onderzoek dat Alzheimerpatiënten die veel DDE in het bloed hadden en beschikten over het gen ApoE4 – een gen dat de kans op Alzheimver vergroot – met grotere cognitieve problemen kampten dan Alzheimerpatiënten zonder deze specifieke versie van gen ApoE. Bovendien blijkt dat DDT en DDE invloed heeft op eiwitten die geassocieerd worden met de opeenhoping van plaques, hét kenmerk van Alzheimer. DDT en DDE bleken de hoeveelheid van deze eiwitten te vergroten. Al met al suggereert het onderzoek dat DDT en DDE de kans op Alzheimer vergroot en ervoor zorgen dat het ziektebeeld ernstiger is. Maar meer onderzoek is hard nodig.

Onderzoekers weten nog altijd niet goed waar Alzheimer door veroorzaakt wordt. Wel gaan onderzoekers ervan uit dat Alzheimer op latere leeftijd veroorzaakt wordt door een combinatie van factoren die samenhangen met genen, levensstijl en omgeving. Het huidige onderzoek naar Alzheimer richt zich voornamelijk op genetische factoren, maar deze studie toont aan dat ook omgevingsfactoren het onderzoeken waard zijn.

"Pesticide Exposure Linked to Alzheimer’s Disease" - Rutgers.edu
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig uit het Bundesarchiv, Bild 183-20221-0008 / Rösener (Roesener) / CC-BY-SA.