“Planeten kunnen ontstaan in galactisch centrum”

Het centrum van de Melkweg lijkt een onleefbare plek, waar geen planeten kunnen ontstaan. Toch is het tegendeel waar. Wetenschappers van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics beweren dat er wel planeten geboren worden in deze kosmische maalstroom.

Het galactische centrum is een roerige plek. Met enige regelmaat vinden er supernova-explosies plaats en worden er sterren in het supermassieve zwarte gat geslingerd. Ook is de dichtheid aan sterren veel groter dan in spiraalarmen van de Melkweg, waardoor de kans op botsingen groter is.

De onderzoekers vonden onlangs een wolk met waterstof en helium, die richting het galactische centrum reist. De wetenschappers denken dat de wolk de resten van een planetaire schijf bevat. De moederster zal de reis naar het centrale zwarte gat overleven, maar de protoplanetaire schijf waarschijnlijk niet.

Ring van sterren
Toch is het bijzonder dat er een protoplanetaire schijf kan ontstaan in zo’n turbulente omgeving. Wetenschappers denken dat de ster afkomstig is uit een ring van sterren, op 0,1 lichtjaren van het galactische centrum. In deze ring van sterren bevinden zich mogelijk honderden zonachtige sterren. Veel van deze sterren hebben waarschijnlijk een (proto)planetaire schijf.

Wat als…
“Het is een fascinerende gedachte dat planeten zo dicht bij een zwart gat worden geboren”, vindt co-auteur Avi Loeb. “Als we op zo’n planeet woonden, dan zouden we groene energie uit het zwarte gat kunnen halen, bijvoorbeeld door ons afval in het zwarte gat te gooien. Ook zouden we Einsteins algemene relativiteitstheorie beter kunnen testen.”

"Planets Can Form in the Galactic Center" - Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics