Planetoïde die vanavond langs de aarde scheert, komt niet alleen

de planetoïde en de maan (het witte stipje)

Astronomen hebben ontdekt dat de planetoïde die vanavond op een afstand van zo’n 5,8 miljoen kilometer langs de aarde scheert, gezelschap heeft. De planetoïde blijkt een maantje te hebben.

De onderzoekers deden hun ontdekking met behulp van de Deep Space Network-antenne in Californië. Tot hun verbazing zagen ze op de radarbeelden niet alleen de 2,7 kilometer brede planetoïde 1998 QE2 opduiken, maar ook een 600 meter brede tweede planetoïde. Deze planetoïde doet dienst als natuurlijke satelliet (of maan) van 1998 QE2.

Binair

Klaarblijkelijk is 1998 QE2 een zogenoemde binaire planetoïde. Van de planetoïdes die zich relatief dicht bij de aarde bevinden en een diameter hebben die groter is dan 200 meter wordt ongeveer zestien procent vergezeld door één of zelfs twee natuurlijke satellieten.

Vanavond om 22.59 uur (Nederlandse tijd) scheert de planetoïde 1998 QE2 het dichtst langs de aarde. De afstand tussen de planetoïde en de aarde bedraagt dan zo’n 5,8 miljoen kilometer. Ter vergelijking: dat is ongeveer vijftien keer de afstand tussen de aarde en de maan. Pas over een eeuw of twee scheert 1998 QE2 weer zo dicht langs de aarde.

Voor wie de planetoïde graag wil volgen: dat kan! De Slooh Space Camera houdt het vizier vanavond live op de planetoïde gericht en u kunt hier dan online meekijken.

"NASA Radar Reveals Asteroid Has Its Own Moon" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech / GSSR.